Svar: Tør hud - 2 mdr.
10. januar 2011
Alder:
2 mdr.
Kære Anne Mette
Det lyder som om at I skal til lægen, for at få undersøgt, hvorfor jeres dreng har så tør hud som han har. Det kunne være relevant at få en henvisning til en hudlæge, som kan undersøge om der er noget jeres dreng reagerer allergisk på.
Det kan ikke udelukkes at jeres dreng har børneeksem, det kan godt forekomme selvom han ikke er ældre end han er og det vil ofte komme, fordi der er noget han reagerer allergisk på. Der kan altså være en sammenhæng mellem noget i hans hverdag, mælken han indtager og så den eksem han lyder til at have. Børneeksem hos små børn starter ofte i ansigtet og vil sidde som tørre pletter rundt på kroppen, armene osv. Det er først, når børn bliver ældre at børneksem sidder i arm-bøjningen og i knæhaserne ...
Selvom det er sjældent, så sker det en gang imellem, at børn reagerer allergisk på modermælk, hvis man som mor indtager komælk. Nogle børn vil hvis de har mælkeallergi, reagere overfor komælksproteinerne der kan være i modermælken, hvis moderen drikker mælk. Dette ses nogle gange som børneeksem hos barnet. Jeg ved fra dit tidligere brev, at I også nogle gange har givet flaske - men jeg ved ikke hvad type modermælkserstatning I har givet ...
Hvis I supplerer med mme en gang imellem, så vil det være rigtig godt at give jeres dreng Nutramigen eller Profylac, som er special erstatninger I kan købe på apoteket. Her er mælkeproteinerne spaltet, så børn med mælkeallergi tåler det.
Jeg synes det er relevant at du taler med jeres læge om, hvorvidt den eksem jeres søn har, kan skyldes reaktion på mælkeprotein og hvis du ammer, hvorvidt det så vil være relevant at du ikke drikker komælk i en periode.
Under alle omstændigheder vil det være relevant at få jeres læge til at vurdere, hvorvidt der er tale om tør hud, som 'bare' kræver god hudpleje, eller om der kan være tale om andet, som jeres dreng skal undersøges for ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske