Svar: Aftenputning og putning generelt
10. januar 2011
Alder:
3 mdr.
Kære A
De fleste børn vil de første 0-3 måneder have rigtig meget brug for hjælp, når de skal overgive sig til søvnen. Det er helt naturligt at små børn har brug for nærhed, tryghed, brug for at blive svøbt og lullet i søvn.
Det lyder for mig som om at den måde du putter din datter på lige nu er helt alderssvarende og det lyder som om at det fungerer for jer begge. Du har hende i dine arme, hun får flasken der, beroliges, falder hen og så puttes hun fra din favn og ned i sengen, hvor hun skal sove. Hun falder altså ikke i søvn i dine arme, men falder hen, er tydeligt træt og lige ved at overgive sig til søvnen og det er der du så putter hende. Det lyder meget meget fint, helt som man kan forvente.
I alderen 4-6 måneder, vil mange forældre opleve at deres børn ikke længere behøver være helt så svøbt, ikke behøver helt samme fysiske kontakt for at skulle sove. De har stadig brug for at være i favn til at begynde med, men mange børn vil naturligt selv begynde at protesterer og man fornemmer at de nyder at blive lagt i deres seng og at man i stedet sidder hos dem, holder hånden beroligende på dem, giver dem fysisk ro ved at være der, lade dem mærke at man er der.
Du vil naturligt de næste mange måneder frem over, gå ud fra at din datter stadig har brug for mælk inden hun skal sove. Hun har brug for at mærke dig, brug for at vide at du er der, hun har brug for at mærke dine hænder på sin krop, brug for at du holder hende i hånden, synger lidt, taler beroligende til hende, kærtegner hende osv. og på den måde hjælper hende når hun skal sove.
Du skal ikke gå ud fra at du generelt vil kunne putte et barn vågen i seng, slukke lyset, sige godnat, lukke døren og gå ud ... Alle børn har brug for at vi bruger tid på dem om aftenen, - også større børn - og det er utrolig vigtigt at sætte sig på sengekanten, tale om dagen der er gået, alle oplevelserne, læse en godnathistorie osv.
Det betyder ikke at man skal bruge timer på at putte sit barn, men man skal forvente at bruge 15 minutter - og det er godt givet ud. Det er netop på sengekanten om aftenen, at børn ofte lukker op for posen med tanker og måske bekymringer. Hvis man giver sig tid og er tilstede for barnet der, så er det der, man får at vide, hvad barnet går og tumler med og hvad barnet måske har af problemer ...
I forhold til din datter, så kan det være en rigtig god idé at svøbe hende, så hun ikke kun er omsluttet af dine arme. Nogle børn har f.eks. stor glæde af at blive puttet i en voksipose, duni-duo, sleebee, drømmepose og hvad de nu hedder alle sammen og det kan måske være en hjælp hos jer. Hvis din datter puttes i en sådan pose, så vil hun naturligt hen af vejen forbinde den med at skulle sove og det vil være trygt for hende. Hun vil kunne sove i barnevognen i den, hun vil kunne sove i den, hvis I er ude og væk hjemmefra og hun vil også kunne bruge den i sin tremmeseng, hvis du bare sørger for at hun ikke får det for varmt.
Det at sove i en pose, vil gøre hende tryg, det vil hjælpe hende med at holde fysisk sammen på sig selv, det vil give hende en ro, som når hun ligger i din favn. Men hun vil være holdt sammen af posen og ikke af dine arme. Derfor vil du også naturligt lettere kunne flytte hende fra din favn og ned hvor du ønsker hun skal sove, uden at protesterer, fordi hun ikke mærker skiftet helt så voldsomt som nu.
Med hensyn til ulvetime, så skal du her nu arbejde på at hun sover 3 lure dagligt og ofte vil børn i din datters alder sove meget sent, fordi dagslurene ligger sent i løbet af dagen. Det vil være meget normalt at børn i din datters alder først er klar til at komme i seng kl. 21.30-22, fordi de ofte først sover deres 3 lur mellem kl 18-19 ...
Så måske skal du prøve at se lidt på dagens rytme, hvad tid I står op og hvad tidspunktet hun sover på hele dagen igennem, for det kan have noget at sige i forhold til hvor overtræt og ked af det hun bliver om aftenen :)
Hvorvidt du skal blive ved at lulle hende til ro ved at vugge hende igen og igen om aftenen, afhænger helt af om hun reelt har brug for at sove der ... måske sover hun sådan, at hendes 3. lur først ligger kl. 19.30 og derfor kun skal sove en kort lur der, hvorefter hun så vågner op og er vågen i et par timer og du så kan putte hende til natten .. Hvis det er tilfældet kan det være enormt frustrerende for både dig og hende, at du kæmper en kamp for at få hende til at sove, hvis I reelt kunne hygge jer i stuen om aftenen i stedet :)
Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" som netop beskriver hvordan søvnen ændrer sig i 3-4 måneders alderen og hvad du kan forvente af din datter og hendes søvn nu og i tiden fremover :)
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske