Brev:
Vil ikke geare ned
10. januar 2011
Alder:
15 mdr.
Vil ikke geare ned
Kære Helen
Vores dejlige krudtugle af en søn, Tobias på 15 mdr, har voldet os - min mand og jeg - en hel del udfordringer hvad angår putning til natten.
Tobias er en kvik, glad, stædig og helt igennem nysgerrig charmetrold, der simpelthen pure nægter at lægge sig til at sove om aftenen. Han bruger alle de midler han har i sin magt for at undgå at falde i søvn feks. kradser i tapetet, sætter benene gennem tremmerne på tremmesengen, rejser sig og kaster dyne, hovedpude, bamse og sut ud af sengen, leger tittebøh med sutten (putter den ind under blusen og finder den igen) osv osv. Det driver os til vanvid :-S
Han har sovet igennem fra han blev født, men vi har lige fra han var 5 mdr gammel haft mange udfordringer med at få ham til at falde i søvn. Når først han sover så hører vi stort set ikke fra ham før næste morgen.
Nå for at komme det egentlige spørgsmål lidt nærmere, så vil jeg lige forklare hvad vi gør.
Han vågner normalt kl 7 om morgenen (eller bliver vækket), får ren ble, tøj på osv og så noget morgenmad. Kl 8/815 kører vi i dagpleje (som han bare elsker)
han sover som regel 2½-3 timer til middag, (fra ca 12-15) hvor han bliver lagt i barnevognen og han der falder i søvn uden en eneste lyd
Vi henter ham ved 15.30 tiden og så er det ellers hjem og lege og hygge.
vi spiser aftensmad omkring kl 18 og når vi har spist kommer han i bad. bagefter får han nattøj på, børstet tænder og så omkring 19.15 begynder vi at putte ham
Vi læser en historie for ham, mens han sidder på skødet inde på hans værelse, der er dæmpet belysning. Efter historien lægger vi ham i sengen og han kan egentlig være ganske træt, men lige meget hvordan vi har forsøgt os frem så er resultatet det samme. Og han sover tidligst halv ni!
Han forstår ikke at det ikke er legetid mere, han ligger og snakker, siger Hej og bøh og hov. Vi har forsøgt med den der se-til-metode som du har beskrevet i din bog. Der står man skal gå ind til ham, nusse ham og putte ham og der skal maks gå tre minutter i mellem man går ind til ham. Hvad gør man så når han bare ligger og venter på vi kommer? Og han fortsat bare ligger og snakker, leger med sut osv. Hvor længe skal man gå frem og tilbage?
Det er virkelig frustrerende at have en fornemmelse af at han virkelig vil gøre alt for at undgå at sove, som jeg nævnte lidt tidligere så er han virkelig stædig som et æsel.
Jeg selv har næsten mest lyst til at lægge ham i sengen og gå min vej, men er så bange for at han bare bliver utryg og jeg kun gør situationen værre.
Hvordan kan jeg overbevise vores dejlige og livsglade dreng om at han skal sove og ikke lege?
Ser frem til at læse dit svar
Venlig hilsen
Frustreret mor til alle tiders sovemonster