Svar: Vil ikke geare ned
10. januar 2011
Alder:
15 mdr.
Kære frustrerede mor
De fleste børn vil i jeres drengs alder gennemsnitligt sove 13½ time i døgnet. Jeres dreng sover lige nu 2½-3 timer om dagen og fra 20.30 til 07 om natten, altså her 10½ time. Det betyder at han sammenlagt faktisk får de timers søvn i døgnet, han har behov for ... når det er gennemsnitligt, så sover nogle børn lidt mere og andre lidt mindre :)
Dertil kommer at børn naturligt må forventes at sove, når de er trætte og vågne, når de ikke behøver sove mere. Og jeg har derfor god grund til at tro, at når jeres dreng ikke sover om aftenen, men i stedet hopper rundt i sin seng og laver spillopper, så er det sandsynligvis fordi han ikke er træt nok til at sove ... Ingen kan sove på kommando og jeres dreng kan naturligt ikke vide at kl. er 20 og I synes det er sovetid :)
I kan vælge at putte ham senere, så han er mere træt og parat til at sove, når han bliver lagt i seng. Men hvis han trives med at tumle rundt i sin seng, forbinder det at skulle sove med netop at have lidt tid for sig selv i sengen og i det hele taget virker glad og tilfreds med at være i sin seng, så er det fint at lade ham være der.
Det lyder jo ikke som om at han er ked af det. Han ligger og snakker, siger hej, bøh, hov osv. og ligger og tumler rundt. Han får måske koblet lidt fra på den måde og det passer ham fint. Han må meget gerne ligge og tumle lidt rundt for sig selv og du behøver ikke gå ind til ham med 3 minutters intervaller. Men når han er parat til at sove og er ved at være klar til at overgive sig til søvnen, så skal du naturligt være der for ham.
Så altså - du kan ikke overbevise din dreng om at han skal sove og ikke lege, hvis han ikke er træt nok til at sove.
Du kan overveje om du vil forsøge at få afkortet hans putteritual ved først at putte ham kl. 20.30 hvor han plejer at falde i søvn. Det kan have den effekt, at han begynder at kunne sove i løbet af ca 15 minutter og således ikke længere leger og tumler rundt, som nu, hvis han forbinder sin putning med dette. Stille og roligt kan du så flytte hans puttetidspunkt frem, så han sover 20.15 og så kl 20, som måske vil være et passende tidspunkt.
I takt med at du gør dette, så vil han evt. af sig selv begynde at afkorte sin middagslur, alternativt kan det være nødvendigt at afkorte middagsluren lidt af gangen, så dagssøvnen bliver lidt mindre og nattesøvnen lidt længere ...
Håber du kan bruge dette videre og at du har fået lidt idé om, hvad du kan forvente af din dreng lige nu :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske