Svar: Sover uroligt om aftenen og natten
10. januar 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev, som giver mig flere tanker, jeg gerne vil dele med dig :)
For det første tænker jeg, at det er helt naturligt at din dreng har brug for din hjælp til at skifte stilling om natten. Netop med den alder han har, sover han uroligt, får sig lagt i skæve stillinger og har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen. Jo bedre han bliver motorisk, jo bedre bliver han også på sigt til at kunne finde en god stilling at sove i om natten, men lige nu har han brug for din hjælp :)
Det kan være fornuftigt nok at komme en lille pude i ryggen på ham eller måske svøbe ham lidt i et tæppe eller få et tæppe elle dynen stoppet lidt ekstra ned bag ryggen, så han ikke så let kan trille omkring - men det er naturligvis vigtigt at du sikrer dig, at han ikke får tæppe, pude eller andet over sit ansigt og at han heller ikke bliver for varm.
Nogle gange kan det hjælpe at lade ham blive puttet lidt op af siden på sengen, så siden støtter ham med dynen imellem, det kan du også forsøge. Du kan evt. også have en sengerand på sengen rundt i kanten, det kan godt være rart for ham selv i denne alder og mange børn vil faktisk naturligt søge mod sengens kant for at mærke den støtte det giver at ligge op af noget ...
Derudover tænker jeg også at din dreng måske vil sove lidt mere roligt, hvis han får lidt mere at spise og nu hvor han er 7 måneder gammel, skal han have flere skemåltider i løbet af dagen og skal også have mere mad i hånden at sidde med og gumle på :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske først
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl ca 13
Eftermiddag 16.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere jeres mad, det kan være lidt ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle der moses ned i grøntsagerne, lidt laks fra ovnen osv. Vand af kop og suppleres også her med lidt brødskorper, en kartoffelbåd eller lignende i hånden at gumle på.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se indgår der mange flere skemåltider i løbet af dagen i min plan. Derudover gives fire flasker dagligt og disse fire flasker ligger hensigtsmæssigt placeret aften, sen aften, tidlig morgen og inden middagsluren. Ved at give mælk her, får han sit mælkebehov dækket, samtidig med at der er mere plads til anden og mere sufficient mad i løbet af dagen og derudover kan det naturligt også give en større nattero. Det er vigtigt at han fyldes godt op med både mad og mælk dagen igennem, ligesom det er relevant at han stadig får flaske aften, sen aften og tidlig morgen.
Faktisk kan det måske være en idé hos jer, at du giver ham flasken sen aften kl 23-24 inden du selv går i seng. Han kan spise den i søvne. I nogle familier fungerer det rigtig godt, fordi man så slipper for at blive vækket kl 01 - modsat, hvis det fungerer godt for jer at han selv melder sig til måltidet om natten, så må I naturligvis gerne bibeholde den rytme :)
At sove igennem i denne alder er at kunne sove 5-6 timer uden at få mælk - det kan være at sove fra 20 til 01 eller fra 24 til 06, og det er forskelligt hvad børn og familie trives bedst med. At sove igennem er lige nu ikke ensbetydende med at han ikke har brug for stillingskift om natten - desværre :)
Håber du er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske