Svar: Hvor meget søvn? - 2 år, 5 mdr.
16. januar 2011
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Sophia
De fleste børn på 2½ år vil have brug for at sove ca 12½ time i døgnet. Det vil ofte være sådan at barnet sover 11 timer om natten og sover 1½ time til middag.
Da jeres datter sover 1½ time middagslur nu, vil det således være passende at sove fra ca 20 til 07 i løbet af natten. Dette er naturligvis gennemsnitligt og det betyder at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre ...
Der sker mange ting med børn i jeres datters alder, f.eks. vil mange begynde at blive lidt bange for mørke og de kan have brug for en lille natlampe, ligesom det kan være rart for dem at døren til værelset står åben, så de kan høre deres forældre. Mange børn vil i denne alder også begynde at bryde ud af tremmesengen, når det sker, vil det være en god idé at give barnet en åben seng. Nogle gange vil det, at barnet fornemmer at det kan komme ud af sin seng, naturligt gøre at barnet føler sig tryg og rolig og bliver i sin seng, andre gange vil det naturligt betyde at barnet stiger op og ud af sengen igen og igen og søger sine forældre. Her må man så følge barnet tilbage til værelset igen og igen, stille og roligt forklare at det er sengetid nu :)
Prøv at sætte jer hos jeres datter og tal lidt med hende om dagen, om alle oplevelserne, hvad hun har lavet osv. så hun får lidt af det hele bearbejdet og derefter bedre kan finde ro.
Læs også gerne en godnathistorie, da begge børn sover sammen, så find en historie, som de begge kan synes om. Det at sidde på værelset og læse højt, samtidig med at børnene ligger i deres seng og lytter, kan hjælpe dem med at finde ro og derved overgive sig til søvnen :) Du kan også på en god måde holde fast i at det netop er det der skal ske nu "læg dig ned skat, mor er lige her, jeg læser lidt, læg dig ned, nat-nat" osv. Det at hun selv lægger sig, betyder at hun begynder at forstå at det er det, du vil have hende til lige nu og det er naturligt for hende, netop at finde roen på denne måde, fordi du sidder der, læser osv. Hun vil samtidig også kunne spejle sig i sin bror og se at han jo gør det samme - heldigvis er han jo ret god til at gå i seng, lyder det som om :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske