Svar: Middagslurens længde
17. januar 2011
Alder:
14 mdr.
Kære søvnforvirrede forældre
Det lyder som om at I har en rigtig god måde at reagere på og fint aflæser hvorvidt jeres søn har brug for at blive lullet videre i søvnen eller i stedet har brug for at komme op. Det lyder som en rigtig god idé at I flekser efter, hvad han viser behov for - ingen af os kan sove på kommando og det er meget vigtigt ikke at gøre det til en magtkamp.
Jeres dreng skal naturligvis sove, når han viser behov for det, han skal beroliges og hjælpes videre i søvnen, når han har brug for det, men han skal ikke tvinges til at sove, når han hellere vil op - så må I nøjes med en kortere lur den dag og det er helt fint :)
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen gå fra 2 til kun 1 lur dagligt og det lyder meget fint, at jeres dreng derfor nu kun sover en lur midt på dagen. Gennemsnitligt vil børn i denne alder sove ca 13½ time i døgnet - det kan være fordelt således at barnet sover ca 11 timer om natten og 2½ times lur om dagen, det kan også være fordelt på en anden måde - hovedsagen er at barnet sover, når det har behov og som udgangspunkt sover børn, når de er trætte og vågner, når de ikke behøver sove mere :) Når der er tale om gennemsnitlige tal, så sover nogle børn lidt mere og andre lidt mindre.
Når jeres dreng begynder i dagpleje, så vil han sandsynligvis blive mere træt i starten, fordi alt er nyt. Der vil være mange ting at skulle forholde sig til, mange nye stimuli, nye børn, en ny voksen, nye rutiner, ny måde at gøre ting på - og det kan sagtens tænkes at han bliver så træt, at han naturligt også vil sove mere og også falde let og fint i søvn - uden at dagplejer behøver vugge eller trille særlig meget.
Det lyder som om at I har valgt rigtigt, når I vælger dagpleje og det lyder også som om at I har fået en dagplejeplads som I er trygge ved, et sted I synes om. Han skal starte på en god årstid, vil i princippet sagtens kunne ligge og kigge i sin vogn, når han skal sove, lytte til fuglene, se på bladende på træerne der bevæger sig i vinden osv. Det vil være helt anderledes at putte ham der og helt nye rutiner sættes ind.
Jeg synes I skal gøre som I lige nu oplever fungerer bedst for jer og så tro på at det hele nok skal fungere når han starter i dagpleje :)
Rigtig meget held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske