Svar: Sovevaner og gråd
17. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Malene
Det kunne godt lyde som om at I ikke rammer det præcise tidspunkt, hvor jeres datter rent faktisk er parat til at sove jeg vil derfor lige starte med at sende dig en plan for dagen, så du kan se, hvad du kan forvente lige nu.
Plan for dagen:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes nu med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - ca kl. 13-13.30 - tidspunktet variere efter hvor lang en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16-16.30: Tilbydes også her lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Evt. flaske (afhænger af hvor meget mælk hun i øvrigt drikker)
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med brødskorper, agurk mv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20 - men tidspunktet afhænger af hvorvidt hun har powernappet sen eftermiddag eller ej. Hvis hun sover efter kl. 16 vil hun naturligt skulle puttes senere om aftenen ...
Sen aften 23-24: Flaske og begynder herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se indgår der nu 2 lure dagligt og tidspunkterne og varighed af disse påvirker naturligt tidspunktet for putning om aftenen.
Du spørger hvor længe hun må græde og mit svar til dette er, at hun som udgangspunkt ikke skal græde. Det er okay at hun lige småklynker lidt i et par minutter, fordi hun har svært ved at overgive sig til søvnen, men der er her snarere tale om overtræt gråd, som naturligt varer kort netop fordi hun så falder i søvn. Hvis hun tydeligt er ked af det og putningen varer 1 time eller mere, som det lyder som om, så synes jeg I skal stoppe og tage hende op og vente på at hun bliver mere parat til at sove. Hvis hun ikke falder til ro inden for 10-15 minutter, så afbryd seancen, tag hende op og med ind i stuen og vent på at hun bliver mere parat.
Du skriver "Det virker som om, at det er fordi, hun hellere vil være sammen med os end at sove ..." og det synes jeg I skal lytte til. Ingen kan sove på kommando så måske har hun brug for at I netop bruger lidt mere tid sammen om aftenen i stuen, pludrer lidt, sidder lidt sammen og putter, hvorefter hun så er mere parat til at komme i seng og sove.
Du fortæller også at I lige nu går ind til hende med ca. 5 minutters mellemrum og at du føler at I forstyrrer hende, måske vækker hende lidt hver gang ... har I ikke overvejet at blive hos hende? Det er helt naturligt at I ikke kan putte hende, sige godnat og gå og hun så falder i søvn selv. Jeres datter har en naturligt stor uro i kroppen, hun har svært ved at overgive sig til søvnen, svært ved at finde ro og derfor vil det være helt fint, hvis I kunne sidde hos hende, holde hende i hånden, lade varmen fra jeres hænder brede sig over hendes brystkassen, lade jeres ro smitte af, så I giver hende ro. Det er langt bedre at sidde hos hende 10-15 minutter og hun så falder roligt og trygt i søvn, end at bruge 1-2 timer på at gå frem og tilbage, hvor hun bare er ked af det ...
Håber mine tanker hjælper videre på vej og giver lidt idé om, hvad I kan forvente lige nu :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske