Brev:
Amning, skemad og rytme
17. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Amning, skemad og rytme
Hej Helen,
Tak for en super god brevkasse, dine svar har været en uvurderelig støtte som nybagt mor til en lille skøn pige på 6 mdr (hun fylder 6 mdr om 2 dage)
Jeg skriver til dig i håb om at få sparring i forhold til kost og amning, og meget gerne nogle af dine konkrete planer, som jeg vil prøve at følge.
Men først lidt "baggrunds-viden, så du ved lidt om hende og os og den første tid.
Efter en ukompliceret og rigtig god fødsel, fik vi en lille pige på 3043 gr og 49 cm, og hun har været glad og tilfreds lige siden hun kom ud i verden. Hun virker utrolig tryg, rolig og meget nysgerrig på livet. Desværre har hun døjet med eksem fra 2 mdrs alderen og det har fyldt rigtig meget for både os og hende. Lige nu er hun velbehandlet og sjældent generet af det. Men fordi det var så tidligt hun fik det, og alt det som fulgte med - hudlæger, steorid-cremer, foldere og pjecer om prognoser, har jeg været noget påvirket af det.
Dette har blandt andet betydet rigtig meget søvnunderskud, udover amning ca hv 3 time, og nogen gange oftere. Jeg holdt hende i hånden hvis hun kløede sig eller tog hende op når hun var urolig. Og jeg havde svært ved at falde i søvn når jeg havde ammet hende, og lå hun bare lidt uroligt vågnede jeg.
Nu har vi fundet vores ben lidt igen, forstået på den måde, at jeg er blevet bedre til at se hvor glad en pige hun er, og også at alle hendes bevægelser om natten ikke er kløe og så håber vi selvfølgelig bare på at hun vokser fra det hurtigst muligt, og indtil da må vi behandle hende bedst muligt.
Foruden en måned ca da hun var 4,5 mdr, hvor eksem ikke var velbehandlet har hun haft en fin trivsel på trods af eksemen. På det tidspunkt stagnerede vægten lidt, hvorfor jeg ammede hun så meget som muligt, og vi begyndte at give hende lidt profylac, som hun dog først tog imod efter lidt tid - og kun ved aften-tid og en enkelt gang om natten. Hun er stadig en lille pige, hun vejer 6,3 kg og 69 cm, men har gode kinder og også folder og det ligger til familiens babyer, at være små og fine, så jeg er ikke så bekymret for vægten mere. Men på grund af ovenstående har jeg i perioder, tilbudt hende mælk så meget som overhovedet muligt.
Vi startede på grød for en måneds tid siden. I starten med stor succes, og tog imod forskellige smage af frugt og vi kom også igang med kartoffelmos som hun virkede til at kunne lide, ikke store portioner, men hun var ivrig og åbnede glad munden. Men for en uges tid siden, mistede hun tilsyenladende interessen, og det er nu kun et par enkelte skefulde eller slet ingen pr gang, så lukker hun munden og siger dermed nej tak!
De sidste to dage, har hun dog spist en lille porion majs grød med frugt om formiddagen. Tilgengæld føler jeg at hun har øget mælkeindtaget. Jeg var oppe på at tilbyde grød/mos 3 gange dgl, men har skruet ned til 1-2 gange, fordi jeg tænker at det måske er gået for hurtigt for hende.
Derudover er der sket den omvæltning (som selvfølgelig ikke er hensigtsmæssig lige nu, men nødvendig) at vi er flyttet hjem til hendes mormor og morfar, hvor vi bor de næste 3 uger, indtil vi får en ny lejlighed. Jeg tænker at dette også kan have haft en indflydelse, selvom hun har været meget glad og kender dem godt.
Hendes dag ser nogenlunde sådan ud:
ml 7-8: vågner og kommer op, ammes 1-2 gange inden formiddags lur
ml 9-10: puttes til formiddagslur, sover ml tre kvarter- 1,5 time
kl 11-12: tilbydes grød + vand af kop, afhængig af indtag ammes 1-2 gange, nogen gange en flaske mme istedet for amning (her spiser hun ca 80 ml.
ml kl 13-14: puttes til eftermiddagslur og sover her ml 2-3 timer(lige nu for det meste 2-2,5)
ml 15-16: tilbydes eftermiddag grød, ammes 1 gang.
ml 17-18: kort lur (tager hende ofte ind efter 30-45 min, for ikke at luren bliver for lang her)
kl ca 18: ammes
kl ca 20: Flaske mm, spiser ca 120 ml puttes og sover - afhængig af dagens øvrige lure og tidspunkter - ml kl 20 og 21
ml kl 23-24, flaske (spiser igen ca 120)
sover ca 3,5 - 4timer herfra
ammes kl 3 eller 4
og igen kl 6, og vågner så ml 7-8.
Som du kan varierer tidspunkterne lidt fra dag til dag, men jeg prøver lige nu at skabe en rymte, og har derfor indimellem taget hende ind fra formiddags-luren, for at den ikke blev for lang over 1 time) samt om aftenen, sådan at middags-luren blvier den lange,
Mit første spørgsmål er derfor: Er det okay at gøre sådan? Det skal lige siges at det er først nu, hvor hun står mere udendørs i barnevogn at hun sover gode lange lurer.
Den anden del af mine spørgsmål er i forhold til skemaden, hvordan synes du jeg skal gribe det an i den næste tid. Fortsætte med den samme grød, eller skal jeg prøve forskelligt - og også kartoffelmos igen?
Mit gæt er at hun nu får meget mælk igennem både nat og dag (ved godt at 120 ml ikke er så meget, men tror er det for hende, for nogle uger siden spiste hun kun 80-90 og hun spiser også begge sider bryst ved næsten hver amning) Hvordan kan jeg trappe ned på en god måde. Og - ikke mindst - hvornår kan jeg begynde at vænne hende fra amningen kl 3-4 om natten? Trænger meget snart til lidt mere sammenhængende søvn:-) men vil jo gerne gøre det på den bedste måde for hende.
Det blev vist to emner på en gang, altså både skemad og rytme/sovemønster, men føler det hænger så meget sammen at jeg ikke rigtig kunne skille det ad. Håber det er okay. Det blev en lang historie, men synes det var nødvendigt at få det hele med.
Mange hilsner
Matilde