Brev:
Fedtstof og salt i maden
17. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Fedtstof og salt i maden
Kære Helen,
Jeg har lige et par spørgsmål omkring tilberedning af mad til min datter på 6 1/2 måned.
Man skal tilsætte 1 tsk. fedtstof (olie eller smør/margarine) til en portion grød eller mos for at energiberige hendes mad tilstrækkeligt. Men lige for tiden spiser hun ofte kun 5-10 skefulde af grøden/mosen og andre gange spiser hun hele portionen. Hvad med alle de gange hvor hun kun spiser 5-10 skefulde - der indtager hun jo meget lidt af det her fedtstof? Jeg kan forstå at det her fedtstof er vigtigt, så hun får nok næring, men også i forbindelse med udvikling af hjernen mv.
Derudover skal man ikke tilsætte salt til hendes mad frem til hun bliver 1 år pga. nyrerne. Du skriver ofte at de f.eks. kan få indmaden af en frikadelle, at de ofte godt kan li sovs fra millionbøf/boller i karry, men skal man så tilberede sin mad uden salt eller skal man blot beherske sig? Desuden er der jo salt i de produkter man køber, f.eks. rugbrød (brød), smøreost, fiskefars osv osv osv. Hvor meget skal man passe på med det salt? Er det ok at salte vores egen mad men behersket? Skal man tjekke hvor meget salt, der er i produkterne man køber, f.eks. max x antal gram salt pr. 100 gram?
Jeg ser frem til at læse dit svar.
Med Venlig Hilsen
Mor