Svar: Fedtstof og salt i maden
17. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Der skal tilsættes ekstra fedtstof til den hjemmelavede mad, du giver din datter. Det vil være rigtig godt at varierer mellem de forskellige typer af fedtstof, som du også selv er inde på. Du kan variere mellem brugen af smør og smørlignende produkter samt plantemargarine og planteolier som f.eks. majsolie, olivenolie, rapsolie eller vindruekerneolie.
Derudover bør grød og mos energiberiges med mælk og du bør her bruge modermælk, modermælkserstatning eller en lille smule sødmælk (max ½ dl, når der er tale om sødmælk).
Det første år vokser børn meget hurtigt, - barnet vil i gennemsnit tredoble sin vægt og vokse ca 25 cm i længden og den store vækst medfører behov for ekstra energiberiget mad. Børn kan simpelthen ikke spise portioner der er store nok til at dække deres behov og derfor skal maden indeholde meget energi. Fedt er det næringsstof, der indeholder mest energi pr. gram.
Med hensyn til salt, så er det rigtigt at børn under 1 år så vidt muligt ikke tilbydes for meget salt. Du skal derfor ikke bruge salt i den mad, du laver til dit barn. Du skal altså ikke komme salt i havregrød eller grøntsagsmos.
Hvis I salter maden meget, så bør I bruge bordsalt, så barnet på den måde naturligt kan få jeres mad uden salt og I voksne kan så salte maden ved bordet, som I føler behov for.
Men det er ikke sådan, at barnet slet ikke må få salt og børn kan ofte godt lide smagen af salt. Hvis du laver kødboller kun til din datter, så ville jeg ikke tilsætte salt til farsen, men bruger du en gang imellem indmaden af en frikadelle, så vil den naturligt indeholde lidt salt og det er okay. Det samme gælder, hvis du koger lidt grøntsager og tilsætter lidt salt i kogevandet, det sker der heller ikke noget ved.
Der vil naturligt, som du også er inde på, være tilsat salt i visse former for pålæg, fiskefars, brød osv. som man køber og en lille smule salt kan derfor ikke undgås, hvis hverdagen også skal fungerer rent praktisk og barnet naturligt skal have mad som tager udgangspunkt i den mad vi andre også spiser - men det er det ekstra tilsatte salt, du skal være særligt opmærksom på og medtænke netop at bruge bordsalt, så I voksne kan salte ekstra og stadig spise samme mad som jeres datter.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Og god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske