Svar: Tjek af vores rytme
17. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Planen for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud og det er helt fint, at du lige nu tager hensyn til feber og generel utilpashed, så hun måske ikke spiser helt så meget. Små hyppige måltider er dog stadig vigtige og det er super, at du supplere med lidt i hånden at gumle på, det er netop vigtigt at udnytte hendes naturlige lyst til dette :)
Tidspunkterne for dagen ser fine ud, både hvad angår tilbud om mad, aktiviteter og søvn. Det ser ud som om at det fungerer godt for jer begge lige nu, det er fint.
Jeg ser ingen grund til at du på nuværende tidspunkt vækker hende om morgenen, hun må gerne starte dagen kl 8 og hendes morgen og formiddagsmåltid lyder til næsten at blive slået sammen og det er okay :) Hun lyder som du skriver, til at have brug for at sove lidt længere lige nu og det skal hun naturligvis have lov til. Som du også er inde på, vil en længere nattesøvn naturligt ofte betyde lidt mindre dagssøvn men samlet set lyder det som om at hun får sit behov meget fint dækket :)
Så bibehold den gode gænge og skal jeg anbefale noget, så er det fint at du netop forsøger med lidt mere familiemad, lidt mere smag, krydderier, mad med lidt mere bid. Super! Men hold igen med yoghurt - hun bør ikke få for meget komælk, først efter 9 måneders alderen kan det udgøre en større del af hendes indtag, så hvis hun skal have komælk, så er det måske bedre at give hende det i form af sovs, fordi hun så får mere smag og stille og roligt kan begynde at få mere af jeres mad :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske