Svar: Juice og tænder
17. januar 2011
Alder:
18 mdr.
Kære Signe
Tak - det er dejligt at vide, at jeg ikke er helt uundværlig, trods alt :)
Jeres datter må gerne i en alder af 1½ år få lidt juice en gang imellem, ligesom I også kan lave lidt smoothies eller lignende til hende. Ved at blende frugt og grøntsager kan man godt få lidt ekstra i børnene ...
MEN, det der er med juice og smoothies er, at det ofte drikkes over længere tid og det er problematisk, fordi syren i frugterne sammen med frugtsukkeret kan give tandskader. Derfor er det vigtigt at hun får det som en drik/mellemmåltid og ikke render og nipper af glasset hele tiden. Det skal altså indtages på forholdsvis kort tid og laver I f.eks. en smoothie til hende, så vil det være fint at tilsætte lidt A38 fordi det kan neutralisere syren lidt.
Med hensyn til at skære tænder, så skal I være opmærksomme på hvornår hun gør det. Hvis det f.eks. er efter hun har drukket juice, så er det måske fordi hun rent faktisk godt kan mærke syren på tænderne ...? Men ellers så skærer mange børn tænder, fordi de finder ud af at de kan og de synes det er en sjov lyd.
Det er en rigtig god idé at aflede hende, ved at give hende noget at drikke eller give hende noget at bide i, noget mad at tygge på. Det kan være en gulerod, et stykke agurk eller lignende, som kræver at hun bruger sine tænder og tyggemuskler og kommer væk fra at skære tænder.
Hvis hun bliver ved, så vil det være godt at tale med tandlægen omkring det, da der naturligt godt kan komme et slid på tænderne, hvis hun gør det meget ...
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske