Svar: Manglende appetit - 21 mdr.
17. januar 2011
Alder:
21 mdr.
Kære Annelie
Der er intet der kan bekymre mere end når vores børn ikke spiser. Vi ved jo hvor vigtigt det er for deres sundhed, trivsel og udvikling - og det er enormt frustrerende at lave mad og det så bare nippes til ... Jeg kan godt forstå du bliver ked af det og i tvivl om hvad du skal gøre :)
Det er super vigtigt at du fortsætter med at give din dreng små hyppige måltider. Det er vigtigt at han spiser lidt og tit og det er bedre at han spise små hyppige bider "græsser" om du vil, end at han spiser få og meget store måltider.
Det er også vigtigt at du giver ham mange forskellige ting og som udgangspunkt lader ham spise, det han nu viser behov for. Det kan godt være at det er mest brød og pasta der glider ned den ene dag, men så er det måske mere kød den næste ... Du er nødt til at se på hans indtag over flere dage, for at få en indtryk af hvor varieret han spiser.
Når man har en lille dreng som din - 21 måneder, 13 kg og 95 cm (en høj dreng!), så er han naturligt vægtmæssigt ikke så stor - men det kan være helt okay - det afhænger fuldstændig af, hvordan han i øvrigt er vokset. Du kan i 'Livets bog' på medlemssiderne notere hans længde og vægtmål og se hvordan han vokser, om han følger sin egen kurve.
Men ud over kurver og tal, så skal du naturligvis også se på hvordan han trives, udvikler sig, hvordan han spiser, hvordan han har det. Det lyder her som om at han faktisk har det meget godt, dagplejer fortæller at selvom han ikke har spist, så virker han frisk og glad. Han lyder til at udvikle sig godt, han leger, han sover, han er fuldt ud alderssvarende og har masser af energi og livslyst - det er også et vigtigt parameter.
Med hensyn til mad, så skal du især have fokus på indtag af fedt og protein. Det er vigtigt at du f.eks. får ham til at spise fisk, som indeholder vigtige fedtsyrer (Omega-3) som har stor betydning for han udvikling - det kan være varm fisk, men også fisk til frokost er vigtigt - makrel, sildepostej, rognguf, torskerogn, rejer, muslinger, fiskefilet, laks, fiskefrikadeller osv.
Det er også en god idé at du holder dig til letmælk eller sødmælk, både når du vælger drikkemælk men også yoghurtprodukter. Der bør være 1,5-3,5% fedtindhold i den form for mælkeprodukt du vælger. Husk også smør på brøddet, når han får boller, rugbrød og lignende.
Protein er som sagt også vigtigt for væksten. Protein findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter og derfor vil det være rigtig godt at I medtænker disse ting i hans daglige indtag. Han kan f.eks. sagtens få ½ hårdkogt æg en gang imellem ligesom han kan få en æggepandekage eller måske bare en æggemad med rejer. I bør vælge fiberholdigt brød og brød med fuldkorn, som han nu kan tygge.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, letmælk eller sødmælk af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleret med grøntsager, kød, fisk, pasta, ris, rejer, muslinger, ½ hårdkogt æg osv. Jo mere variation, jo bedre. Må også gerne få varm ret til frokost. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag 15.30: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, mysli eller lignende, ½ bolle med smør og ost, frisk frugt, vand af kop.
Før aftensmad 17: En tallerken med lidt forskelligt grønt, lidt rød peberfrugt, avokado, majs, gulerod, ærter eller lignende, vand af kop
Aftens mad 18-18.30: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Letmælk eller sødmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet, det kan være en havregrød at sove på.
Som du kan se altså masser af små måltider og det gør ikke noget, hvis han kun spiser 1/4 rugbrød, 2 pastaskruer og en bid af en frikadelle - lige nu fokus på at lidt også har ret og netop variation af fødevarer hele dagen igennem, samt fokus på fedt og protein :)
Forsøg at følge min plan for dagen og tal så med jeres læge, når I kommer til 2 års undersøgelse og hør hvad lægen tænker og vurderer :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske