Svar: Brokker sig når han skal spise
17. januar 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Nadia og Jesper
Sygdom, almen utilpashed, ondt i halsen, tandfrembrud osv. kan naturligt spille ind på lysten til mad og det kan godt være sådanne ting, der gør, at I lige nu oplever, at jeres dreng ikke rigtig spiser særlig meget.
Men også alder og udvikling spiller ind og de fleste børn i 8-10 måneders alderen vil ofte begynde at lukke munden for skeen. Jeres dreng er ved at blive så bevidst, at han godt ved at han, ved at knibe munden sammen kan få den fulde opmærksomhed fra jer. Det at børn lukker munden for skeen, sætter automatisk gang i forældrene - vi ved jo, hvor vigtigt det er at barnet spiser.
I alle andre situationer kan I 'tvinge' ham. Hvis han ikke vil have ble på og vrider sig på puslebordet, så kan I 'tvinge' ham til at få den på, hvis han ikke vil have hue eller jakke på, så sker det samme - I er stærkere end han er og kan 'tvinge' ham til det, mod hans vilje - men lige netop med hensyn til at spise - her kommer I til kort. I kan hoppe og danse og spille fransk klovn, men I kan simpelthen ikke 'tvinge' ham til at åbne munden og slet ikke til at synke maden. Lige netop her, på dette punkt, har han mulighed for at sætte sin egen vilje igennem. Han drejer hovedet, kniber munden sammen og kommer med en protesterende lyd.
Det bedste I kan gøre er faktisk at forsøge at give ham mad, som han selv kan sidde med og så give ham madro. Han skal altså have sine 5 skefulde mos eller grød som nu, men ved siden af dette skal han have mad i stykker, mad med bid, mad som han selv kan sidde med og spise.
Forsøge at slappe af og fjerne fokus fra hvor meget og hvordan han spiser, simpelthen lade ham prøve sig lidt frem. Ske kan han ikke spise med endnu, men fingrene går fint og en gaffel kan også forsøges.
At han er igang med større selvstændighed og således måske lukker munden er nemlig ikke ensbetydende med at han slet ikke vil spise, men det kan godt være et udtryk for at han vil selv. Og det er her, at I skal prøve at møde ham. Han har en alder nu, hvor han bliver mere og mere selvstændig, gerne vil have lidt indflydelse og lidt medbestemmelse :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur og puttes uden at få flaske
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, rognguf, makrel, tun eller lignende. Suppleres derudover med grøntsagsmos med kød eller fisk og det må gerne være mos fra glas, det er praktisk og helt okay. Det skal bare passe til hans alder. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. lidt tykmælk med rugbrødsdrys eller frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags - spiser det samme som I andre, det kan være lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), forskellige retter med ris og sovs, pasta med kødsovs, laks, fiskefilet eller hvad I nu får - retter med sovs er ofte godt, så kan kartofler moses med sovs og frikadellen gives i stykker, så han på den måde får begge dele. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet, hvis I skønner at han ikke har spist så meget aftensmad.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Flaske
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen kunne nøjes med 3 flasker i døgnet og disse flasker kan ligge aften, sen aften og tidlig morgen, eller de kan ligge f.eks. aften, en gang i løbet af natten og inden middagsluren. I må se hvad der kan passe bedst hos jer.
Så mere mad i stykker, mere mad der tager udgangspunkt i jeres mad, mad med smag, mad han kan spise med fingrene, få af jeres fingre eller med en gaffel, vil være rigtig godt og så må I supplere med skemaden, som I nu kan få lov til det lige nu :)
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske