Svar: Nattesøvn med opvågninger
18. januar 2011
Alder:
15 mdr.
Kære Sara
Det kan godt tænkes at jeres dreng har brug for lidt vand om natten, fordi han har sarte og tørre slimhinder, hoster og nogle gange har lidt svært ved at trække vejret - måske har du lagt mærke til om han ofte sover med åben mund eller snorker, når han sover?
Der kan naturligvis godt være tale om vane, men han drikker ikke meget store mængder og det at han ikke falder til ro med sutten, men netop har brug for at få en slurk vand, kunne godt tyde på at det er et reelt behov.
Når det er sagt, så er det jo ikke sådan, at han skal have vand hver time hele natten igennem eller for den sags skyld sutten i munden, hver gang han vågner - for så er der tale om en vane, som I er nødt til at bryde.
Under alle omstændigheder vil det være ganske fornuftigt at I nu gør jeres dreng mere selvhjulpen, for en ting er at han måske har brug for en tår vand eller sin sut, noget andet er at I er kommet ind i en vane med at det er jer der skal give ham det og dermed får I jeres nattesøvn afbrudt igen og igen ...
I forhold til det med sutten, så kan man tale om vanebetinget afbrudt søvn. Jeres dreng kan faktisk også godt vågne, fordi han taber sin sut, når han sover og forventer at få den i munden. Hvis I er kommet ind i en vane med automatisk at putte sutten i munden på ham, hver gang han vågner ,så vil han naturligt forvente at I fortsætter med at gøre dette. Han vågner op, registrerer at sutten mangler, kommer I med den og putter den i munden, så sover han roligt videre, - hvis I ikke gør det, så bliver han frustreret.
Løsningen på dette problem er at lære ham at tage sin sut selv. Han skal selv kunne finde den i sengen og I skal gøre det til en vane altid (både dag, aften og nat) at give ham en evt. sut i hånden og så kan han selv komme den i munden :)
Flasken og behovet for at få lidt vand om natten, kunne afhjælpes med at han får en drypfri flaske i sin seng. Kunne man ikke forestille sig at han også selv ville kunne tage sin flaske, drikke et par slurke vand og derefter sove videre? Det kunne være en løsning på jeres problem og gøre at I får lidt mere nattesøvn end tilfældet er lige nu ...
Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske