Svar: Fennikelfrø til baby og børn
15. juli 2004
Alder:
1 mdr.
Hej
Jeg synes bestemt ikke at du skal give din datter fennikel. Fennikel er et af de alternativ urter, som skulle have mange egenskaber, både indvirkning på hormonbalance, udtømning af giftige affaldsstoffer, modvirke stress og meget mere. Det anbefales ikke til gravide og ej heller til børn under 6 år.
Sundhedsstyrelsen fraråder i øvrigt at man bruger kosttilskud og naturlægemidler til børn under 2 år.
Den uro du beskriver hos din datter kan skyldes andre ting. Hun kan være sulten, fordi hun i alderen 4-6 uger har appetitspring og derfor behov for at blive lagt mere til, for at få øget mælkemængden. Hun kan også have behov for at være puttet tæt (føle sig omsluttet), som da hun lå i maven og her må du så rulle hende i dynen, så der er 'hold' på hende. Og hun kan naturligvis have mavekneb. Her må du give hende lidt mavemasage, bade hende, så hun bliver strakt ud, sørge for at hun får bøvset og kommer af med luften, osv. Du kan evt. give hende lidt sukkervand, da sukker kan have en smertestillende effekt, men det kommer helt an på hvordan hun i øvrigt trives. Hvis hun tager godt på, så sker der ikke noget ved at hun får lidt kogt vand med sukker, men hvis hun tager knebent på, så er det ikke hendsigtsmæssigt at give hende noget uden næring, så er det bedre med mælk.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske