Svar: Dårlige sovevaner - 17 mdr.
18. januar 2011
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Som du skriver, så sker der rigtig meget udviklingsmæssigt med jeres dreng lige nu. Når børn er omkring 1½ år, så oplever man derfor ofte at de har svært ved at overgive sig til søvnen og man oplever også at de kan vågne og græde voldsomt om natten.
Han har en alder, hvor han naturligt begynder at have farefornemmelse og samtidig har han også en masse tanker der skal bearbejdes, for at han kan falde til ro.
At han har farefornemmelse betyder at verden nu opleves større og mere farlig - han klatrer op og finder ud af at han ikke selv kan komme ned, han løber hurtigt og falder, slår hul på knæet osv. Han oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra ham, skubber til ham, nogle bider måske og han møder også modstand fra jer, I holder fast i ham, så han ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når han skal sove og om natten.
For alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes og det bliver det når han drømmer. Derfor vil børn i denne alder godt kunne vågne op med skrig, være rigtig kede af det og næsten virker til at have mareridt og de kan virke meget tryghedssøgende i denne alder.
Derfor er det vigtigt at I giver jeres dreng den nærhed og ro som han lige nu viser behov for, gør ham tryg, når han skal sove og beroliger ham, når og hvis han vågner om natten.
Det er en rigtig god idé at I sætter jer med ham om aftenen, lader ham sidde på skødet, få godnathistorie der, ligeså stille få ham over i egen seng, læser videre på historien, synger lidt for ham, taler med ham, giver jer god tid og prioriterer at lade ham mærke at I er der.
Og så skal I tale med ham om dagen, om alt hvad der er sket af gode og mindre gode ting, så I hjælper ham med at få noget af det bearbejdet inden han skal sove. Ingen af os kan sove med hovedet fyldt af tanker, derfor skal I hjælpe ham af med noget af hans tankemylder inden sengetid, ved netop at tale lidt med ham om dagens hændelser: "i morges da vi stod op, så fik du havregrød - mmm det smager godt, så kørte vi i vuggestue og så legede du med ..., men så faldt du og slog hul på knæet, AV! det gjorde ondt, og så fik du plaster på ..." og så kigger I på plasteret og mindes og får bearbejdet den episode.
Der må gerne være lidt dæmpet belysning og han skal have en bamse eller et andet sovedyr at sove med. Sengen skal være rar at ligge i, døren skal være åben ind til værelset, så han stadig kan høre jer og mærke at I er der. Det er vigtigt at han er fuldstændig tryg.
Du skriver "han græder desperat indtil han falder om af udmattelse" og det er her vigtigt at I er opmærksomme på om han kan have en dårlig oplevelse med at blive puttet i sin seng. Hvis han har oplevet at få lov at græde og I ikke har reageret hurtigt nok, endten når han er blevet puttet eller måske er han vågnet af en drøm og har været ulykkelig og I kom ikke med det samme ... så kan han godt være blevet så forskrækket at han forbinder det at være i sengen med noget som ikke er rart og så er I nødt til at bruge ekstra lang tid på at få skabt en ny og god erfaring med putning igen. Det handler om tryghed. Tryghed er alfa omega.
Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske