Svar: Kløjs stadig i maden
19. januar 2011
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det lyder ganske rigtigt som om at jeres datter har et følsomt svælg, eller en meget følsom "bræk-refleks". Det ses hos nogle børn og vil ofte være noget de vokser fra, netop fordi de naturligt bliver bedre til at tygge maden sufficient og ikke bare synker, det der kommer i munden :)
Jeg tænker især tre ting. Det første er at det vil være rigtig godt at du adskiller de forskellige fødevarer. Det vil hjælpe jeres datter, hvis du ikke giver hende groft mos med klumper, men sørger for at den mad hun får med ske er lind og let at synke, det vil sige ikke kræver særlig stor tygning. Ved siden af sin linde mos skal hun så have mad i stykker. Det skal være små hapsere, små godt kogte grøntsager, stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer osv.
Det er vigtigt at servere det adskilt, fordi hun på den måde lære at den mad som kommer med ske, den kan mere eller mindre synkes. Den mad du giver hende med dine fingre, giver hende med gaffel eller som hun selv putter i munden, skal derimod tygges. Det er mad som kræver en anden koncentration.
Det andet du skal være opmærksom på er, at det også vil være rigtig godt at du, når du giver hende hapsere af mad, sørger for at komme det ind i siden af munden på hende, så hun med det samme tygger sammen og får fornemmelsen for at hun netop skal tygge. Hvis hun får maden ind forrest i munden, så kræver det ekstra arbejde at føre maden med tungen til siden, tygge og derefter med tungen føre maden rundt for tilsidst at synke den. Får hun maden ind i siden af munden, så er risikoen for fejlsynkning mindre.
Det tredie som er en idé at overveje er, om din datter kan have glæde af mundmotorisk træning. En ting er den træning hun kan få ved netop at sidde med rugbrødsbjælker, en kartoffelbåd osv. som du ikke er glad for at give hende :) - noget andet er rigtig mundmotorisk træning. Dette tilbyder nogle ergoterapeuter i privatregi, du kan prøve at kontakte om der er ergoterapeuter i det område hvor du bor, som tilbyder dette.
I forhold til dagpleje og starte der, så vil det være rigtig fint at fortælle dagplejer at jeres datter har en følsom brækrefleks. Det kan sagtens være noget hun har stødt på før og derfor kender til, men det er mere for at hun ikke bliver forskrækket, hvis hun pludselig oplever at jeres datter kaster op i forbindelse med spisning. I kan naturligvis også tale med dagplejer om, hvilke fødevarer I specielt oplever problemer med, så hun i hverdagen kan tage hensyn til dette.
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske