Svar: For tidlig født og ingen mælk
15. juli 2004
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Det er en stor om væltning at få et barn og det er især hårdt at være forældre til en lille fortidlig født dreng, når man både skal tage sig af ham, malke ud, sove, og være både hjemme og på hospitalet.
Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at du gør alt hvad du kan. Nogle kvinder blokerer overfor malkemaskinen og der kommer ikke særlig meget mælk ud. For nogle hjælper det at malke ud ved siden af kuvøsen, så de kan se deres barn imens, men for andre fungerer det bare ikke optimalt.
En malkemaskine kan ikke stimulere dig på samme måde som din dreng kan, når han begynder at die. Jeg synes derfor ikke at du skal opgive håbet, blive ved med at forsøge at lægge ham til, nyd den tætte kontakt hud mod hud og malk det ud du nu kan. 20 ml er jo fint og bestemt bedre end ingen ting.
Der kan sagtens være mere i brystet end du umiddelbart får ud, blive derfor ved med at stimulere med maskinen, så der stadig er noget at komme efter, når din dreng bliver stærk nok til at tage fat.
Tro på det og husk at nyde ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske