Svar: Søvnbehov - 12 mdr.
19. januar 2011
Alder:
12 mdr.
Kære Josefine og Lauras mor
Tillykke med 1 års dagen :)
De fleste børn vil når de er 1 år gamle trives rigtig godt med to lure dagligt. Mange børn sover en kort formiddagslur og en lidt længere middagslur, men kan også sove to næsten lige lange lure, som jeres Laura gør.
Gennemsnitligt har børn i 1 års alderen brug for 13-14 timers søvn i døgnet. Det kan være fordelt således at barnet sover f.eks. 11 timer om natten og 2-3 timer om dagen, nogle sover lidt mere om dagen og en lidt kortere nattesøvn, andre gør modsat og det er også helt okay. Her skal man naturligvis være fleksibel som I også er inde på.
De fleste børn vil når de er mellem 12-18 måneder gamle begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt. Søvnbehovet er det samme, men barnet begynder at springe formiddagsluren over, vil pludselig ikke sove der og holder sig vågen til middag, hvor barnet så sover en længere middagslur.
Det er helt normalt at børn i forbindelse med opstart i institution eller dagpleje bliver mere trætte og har brug for ekstra søvn, derfor kan der godt i en indkøringsperiode snige sig en powernap ind sidst på eftermiddagen og når der er tale om en periode, så er det naturligvis helt okay.
Men ellers er det en god idé at være opmærksom på at søvn der ligger efter kl. 16 naturligt vil "æde" af nattesøvnen og det betyder at barnet ofte vil være svær at få i seng, vil vågne meget tidligt om morgenen eller måske begynde at få en opvågningsperiode midt om natten.
Hvorvidt I skal forsøge at ændre på jeres datters powernap sen eftermiddag afhænger af hvordan hun og I trives bedst. Hos jer lyder det som om at luren naturligt påvirker hendes tidspunkt for putning om aftenen og det gør i princippet ikke noget. Hun må jo gerne sove kl. 20-20.30 i stedet for allerede kl. 19, hvis hun i øvrigt trives med dette.
Men hvis I ikke trives med at hun først sover kl. 20, så kan det være udmærket at I nu forsøger at se om I kan komme væk fra luren sidst på eftermiddagen. I kan gøre det, at I afkorter hendes lur mere og mere, så hun ikke sover en time, men kun sover 45 minutter, så 30 minutter, så 15 minutter for tilsidst helt at springe den over.
Og så synes jeg også det er vigtigt at se tiden lidt an, netop fordi start i dagpleje naturligt kan betyde en ændring i rytme og dermed i søvn ...
Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske