Brev:
Nætter uden søvn - 9 mdr.
19. januar 2011
Alder:
9 mdr.
Nætter uden søvn - 9 mdr.
Kære Helen
Vi skriver til dig fordi vi er ved at være et meget træt, fortvivlet og desperat forældre par. Som har verden dejligeste datter på 9 ½ måned. Som desværre har søvn problemer. Hun er på trods af dårlig nattesøvn for det meste glad, nysgerrig og fuld af energi om dagen.
Vores datter havde kolik fra hun var ca 1 mdr. til 3 mdr. Den eneste måde vi fik hende til at sove på var ved at køre bil eller ved at lade hende falde i søvn mens hun ammede i vores seng. Om dagen blev hun vugget på alle mulige måder for at berolige hende og trillet i søvn i barnevogen. Så allerede her begyndte vores datter at spise eller græde sig i søvn og det har desværre forsat lige siden. Vi føler problemerne er mange men vi skal prøve at give dig en beskrivelse af dem og af hva vi har gjort få at løse dem.
Problemstillingen er følgende:
Vores datter sover max 2 timer i træk om natten, ofte vågner hun med 45 min mellemrum. I tillegg er hun ofte vågen 2 – 3 timer midt om natten. Hun vågner med at græde og falder ofte også i søvn ved at græde. Når hun vågner og hun får lov til at amme kl ca. 23.00 og ca. 06.00 falder hun i søvn igen. Men når hun vågner og det ikke er mad tid er det næsten umuligt at få hende til at falde til ro igen, vi kan ikke berolige hende i sengen. Hun drejer sig rundt, rejser sig op, kaster sig bag ud. Vi klarer næsten ikke at holde hende. Så nu tager vi hende op og beroliger hende i gyngestolen. Skal nævnes at hun sover i vores soveværelse, vi syntes det er for tidlig at hun skal sove på eget værelse.
Om dagen er problemet litt det samme hun falder bare i søvn hvis vi går tur med barnevognen ellers hvis hun bliver vugget. Men på trods af det græder hun sig også altid i søvn. Hvis hun ikke sover innen for ½ time tager vi hende op og prøver senere.
Mor startede i arbeide igen for ca 2 uger siden og Far er nu hjemme på barsel frem til april. Vi prøver at have en fast rutine på hver dag, men det variere med nogle timer alt efter hvordan natten har været. Men en ca rutine på dagen ser sådan her ud.
6.00: Ammer i vores seng.
6.00 – 8.00:Vågner og vi står op hun bliver vasket og får tøj på.
Ca. 8.00: Får grød til morgenmad og Ammes, hvis mor møder sent på arbeide.
10.00– 12.00: Hun sover ca 45 min. Kan en sjældent gang imellem sove op til 2 timer.
Ca. 12.00: Frokost, grød og brød i små tern.
14.00–16.00: Hun sover ca 45 min. Kan en sjældent gang imellem sove op til 2 timer.
Ca. 16.00 Grød/frukt og vann og ammes hvis mor er kommet hjem fra arbeide.
18.00: Aftenmad – spiser ofte det vi spiser, moset eller i små bider.
19.00-20.00: Hun bliver vasket, får nattøj på. Så bliver hun ammer og lagt i sin seng hvor vi putter hende og synger godnatt sang.
21.00: Vågner - vi gynger hende i gyngestolen ca. 5 – 20 min, legger hende igen.
23.00: Vågner - hun bliver ammet, lægger hende igen.
01.00: Vågner - vi gynger hende i gyngestol ca. 5 –20 min, legger hende igen.
03.00: Vågner og er vågen i 2 – 3 timer (Klarer ikke at falde i søvn igen, med mindre hun bliver ammet)
Her følger en beskrivelse af hvad vi har prøvet at gøre:
• Fra hun blev født og frem til hun var ca 6 ½ måned blev hun ammet mindst hver anden time hele natten ofte mere ellers vågende hun helt op.
• Fra ca 6 ½ måned da hun begndte at spise fast føde. Begyndte vi bare at give hende bryst kl 19-20 når puttede hende, kl ca 23 før vi lagde os, kl ca 3 når hun vågende også ca kl 6. Vi håbede at hun ville begynde at sove i længere perioder af gangen. Men hun blev ved med at vågne med intervaller af 45 min – 2 timer. Vi vuggede hende, hold hende på maven og sang for hende. Men vi kunne vugge hende i op til 2 timer hvor hun bare græd og græd før hun faldt i søvn. Når hun blev helt desperat tog vi hende op og roede hende. Men så snart vi lagde hende ned igen begyndte hun at græde igen. Til sidst faldt hun så i søvn av udmattelse.
• Vi skiftede taktik og tænkte at hun bare blev stresset av at vi sad lige ved siden av og vuggede kraftigere og kraftigere. Vi blev enige om at bytte vuggen ud med en tremme seng. Når vi skulle sige godnat eller når hun vågnede om natten, Begyndte vi at putte hende under dynen igen, synge en sang og så sætte os i den annen ende av rommet, med en bog. Vi gik hen til henne med intervaller av 3, 5 og 10 min og sagde god natt, nu skal nu sove. Resultatet her var ikke bedre end det forige hun kunne græde op til 2 timer før hun faldt i søvn af udmattelse. Efter 3 uker var vi selv vældig udmattede og vi tog en periode hvor hun fik mad når hun vågede og ofte sov hun vores seng. Men efter nogle dage begyndte hun at vågne hver 45 min og ville ha mad. Så vi måtte prøve en ny metode.
• Flere havde anbefalet os at gå ud av rummet også bare kigge inn til hende med 3, 5 og 10 min intevaller. Hvilket vi begyndte på da hun var ca. 8 måned. Samtidig var vi vældig nøje på ikke at ta hende op lige meget hvor meget hun græd. (hvilket var helt forfærdeligt) hun fik stadig bare mad kl 19-20 ved sovetid, kl 23, kl 3 og kl 6. og Hun faldt stadigvæk fint i søvn ved brystet. Efter nogle uger med denne metode oplevede vi nogle få gang at hun kunne sove fra 20 -22.30 og igen fra 23 – 02.30. Men hun var stadigvekk vældig urolig fra kl 03.00 og vågede ofte. Men det var trods alt en stor forbedring.
Men følelsen af at lade sit barn græde sig desperat i søvn er ikke en god følelse, men vi forsatte. Da vores datter blev ca 8 ½ måned begyndte hun at kunne rejse sig op i sengen og kaste sig bagud når hun ikke ville sove. Derfor sluttede vi med denne metode, da hun kunne slå sig. Over julen tog vi igen en ”pause” hvor hun sov i vores seng og fik mad når hun vågede indtil hun igen begyndte at ville ha mad med 45 min mellemrom.
• Vi skiftede igen taktik (læste din nettside og bog og blev inspirerte og opmuntrede). Vi fjernede måltidet kl 03 om natten da vi følte at hun spiste sig op til om dagen, hvor hun så spiste mindre. Vi håbede at vi kunne vende den udviklig og dermed ville hun sove mere om natten. I tileg havde ingen af os lyst til at fortsette med at hun skulle skrige sig i søvn og vi syntes din tilgang til søvn virkede vældig fornuftig.
Så nu efter jul får hun mad ved 19 tiden og når hun viser træthed tegn legger vi hende. Hvis hun ikke vil sove tager vi hende op og prøver ca 20 min senere. Som regel falder hun godt i søvn der. Så vågner hun som regel igen ved 21 tiden, der tager vi hende op og vugger hende i gyngestolen i ca 5 – 20 min så putter vi hende igen. Kl 23 får hun mad og vi putter hende. Kl 01 vugger vi hende i 5- 20 min og putter hende igen.
Men kl 03 vågner hun og vi kan ikke berolige hende der går som ofte 2 – 2 ½ time før hun sover igen. Hun kan godt falde i søvn når vi vugger hende, men så snart hovedet rammer madrassen vågner hun og græder. Ved kl 05 – 06 tiden lykkes det at putte hende igen. Så vågner hun ca 45 minuter senere men der kommer hun over i vores seng får mad også sover hun ca 2 timer og så står vi op. Sådan har vi nu holdt på i ca 3 uger.
Men nu er vi så trætte og fortvivlede og vi føler os vældig rådvilde. For vi orker ikke holde på sådan længere. Vi syntes det er så trist for hende at hun ikke oplever at falde roligt og godt i søvn. Og vi henger knap nok sammen mere. Nu begynder folk omkring os at snakke om vi skal få lægen til at give hende lidt allergi medisin (sløvede effekt) i en periode. Men det har ingen af os lyst til, vi håber stadig at vi kan få hende til at sove trygt og godt uden medisin og uden at hun skal græde sig i søvn.
Hvad gør vi ??????????????
Vi har lige været til legen for at være helt sikre på at hun ikke har ondt i ørene eller noget andet. Hun fejler ingen ting, hvilket vi jo også mærker på hendes humør om dagen.
Det er tydeligt at hun bare kan falde i søvn mens hun ammer, men hvordan ændre vi dette. Vi har prøvet med sut, sutteklud, sutteflaske mm men hun nægter at bruge dem. Spytter de ud og kaster dem væk.
Hendes gråd om natten starter ikke som en gråd der siger ”jeg er ensom og forladt”. Men mere som en gråd der siger ”jeg vil ikke sove, jeg hader min seng og alt der har med den og gøre”. Vi tænkte at din ”se til metode” kunne løse noget af problemet. Men så længe hun rejser sig op og kaster sig bag ud tør vi ikke bruge den. Det virker til at hun bliver så frustret og vred at hun ikke klare at roe sig selv ned igen og derfor bliver hun tilsist helt ulykkelig og desperart.
Vi prøver at roe hende i sengen ved at holde hænderne på hende men det er fysisk umuligt da hun legger alle kræfter i at vende sig rundt, komme op og sidde eller stå. Vi har også prøvet at far ligger med hende i sengen så hun ikke ligger lige op af melkebaren. Men hun er ikke til at roe ned.
Det blev vist et langt brev fra et par fortvivlede og desparate forældre. Håber du finder hoved og hale i brevet og at du kan give os et par tanker med på vejen om hvad vi skal gøre. Så vi engang kan få en datter der sover godt og trygt om natten og som kan lide at ligge og putte i sin seng. Også vi ikke behøver at dele natten op i mellem os og sove i hvert vores rum, så en af os får litt søvn.
Mange hilsner
Et par fortvivlede og meget trætte forældre