Svar: Nætter uden søvn - 9 mdr.
19. januar 2011
Alder:
9 mdr.
Kære fortvivlede og trætte forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af, hvad I har gjort og tænkt i forbindelse med at få jeres datter til at sove bedre om natten.
Der er flere ting som skal ændres hos jer og man kan ikke ændre det hele på en dag, det er noget som kommer til at tage lidt tid - men vi taler sandsynligvis uger og ikke måneder, hvis det er nogen trøst ...
I er allerede godt igang, - bare det at I har fundet ud af at det ikke er løsningen at lade jeres datter græde sig i søvn i flere timer, er et godt skridt i den rigtige retning. Jeg er dog også nødt til at sige, at den fornemmelse I har omkring at lillepigen føler "jeg vil ikke sove, jeg hader min seng og alt der har med den og gøre" sandsynligvis hænger sammen med at hun har fået lov til at græde rigtig meget i sin seng ikke har forbundet det at skulle sove med noget trygt og godt.
Hun har en erfaring med sig om at det at skulle sove ikke er rart og det tager tid at ændre dette, det tager tid at få en ny erfaring med sig. Løsningen hos jer er derfor ikke at gå fra hende, bruge se til metoden, eller sidde i værelset og læse i en bog - løsningen er at være der for hende og give hende masser af tryghed, så hun fremover får en erfaring med sig om at I er der, passer på hende og hun trygt og roligt kan sove.
Derudover har jeres datter det jeg kalder for et søvnassociationsproblem og der er her flere ting hun er afhængig af: Bryst, være i favn og blive vugget. De tre ting er I nødt til at ændre og det kan sandsynligvis ikke gøres på en gang, men I må tage en ting af gangen.
Det første I skal gøre er at få skruet ned for amningerne og få skruet op for den rigtig mad. Med den alder hun har, behøver hun kun 3 amninger i døgnet og når hun bliver 10 måneder vil det være fint kun at amme hende to gange i døgnet. I stedet skal hun have rigtig mad og drikke vand og mælk af en kop.
Hun skal ikke længere ammes om dagen og det er fint at mor ikke er hjemme i dagtimerne. Det er vigtigt at hun netop lærer at sove uden brystet om dagen, og at det ritual I får skabt der følger med til aften og nat.
Jeg vil her lige give jer en plan for dagen, som den kan se ud til en pige på jeres datters alder:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre i mors seng.
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand, mme eller lidt sødmælk af en kop
(skal ikke ammes her)
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10 og sover her måske 45-60 minutter.
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel, rognguf eller lignende. Suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Vand af kop.
Tilbydes lidt frugt, lidt mælk af en kop og puttes til middagslur ca kl. 13.30 og sover her 1½-2 timer, efter behov.
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden, vand af kop.
(skal ikke ammes her)
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellige slags. Der skal være mos og mad i stykker. Vand, mme eller lidt sødmælk af en kop.
Bades, nattøj osv. og tilbydes en godnatgrød
Ammes og puttes til natten ca kl. 20, puttes i egen seng
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og skal herefter sove uden at få mælk til næste morgen tidlig. Puttes i egen seng.
Det er en god idé at I står op om morgenen, så dagen starter passende i forhold til at spise morgengrød kl. 7.30-8, det har stor betydning for rytmen i øvrigt i løbet af dagen og det er vigtigt at hun sikres måltider osv. dagen igennem - og altså ikke længere ammes om dagen.
De tre amninger ligger lige nu aften, sen aften og tidlig morgen og når hun bliver 10 måneder vil den ene af disse amninger ofte forsvinde, - det vil ofte være den sen aften eller den tidlig morgen.
Når jeres datter skal sove, så er det fint at have et helt fast ritual at putte hende med og det er fint at forsøge med sut, putteklud, sovebamse osv. De fleste børn er dog 12-18 måneder før de tager en sovebamse til sig, men I kan godt forsøge at introducere den nu fordi den så måske vil blive foretrukket af hende, når hun er parat til det senere.
Med putteritual lige nu så er det vigtigt at berolige hende med hænder, ord, kærtegn. Lade hende mærke at I er der, hjælpe hende med at finde roen - der hvor hun skal sove.
Hvis hun om dagen puttes i en voksipose og den hjælper hende til fysisk ro, så må I gerne bruge den samme pose om aftenen, fordi hun naturligt genkender den fra om dagen og ved hvad der skal ske.
Det er vigtigt at hun om aftenen ikke falder i søvn med brystet i munden, men ammes og flyttes fra favn og ned hvor hun skal sove på et tidspunkt, hvor hun stadig lige registrerer hvor hun lægges, altså i sin seng.
Jeg vil forslå jer at fjerne siden af tremmesengen og koble hendes seng med jeres. Det vil give jer mulighed for at berolige hende med jeres hænder og fysiske kontakt og samtidig lære hende at sove i egen seng. I kan altså ligge i jeres seng ved siden af hende og give hende ro, mens hun sover i egen seng.
Da hun er afhængig af at blive vugget, så kan I overveje om I skal købe "brio bedrockers" til sengen, for at kunne vugge den lidt. Jeg synes dog et eller andet sted, at det vil være bedre at I "rokker hende til ro" ved at lægge hånden på hendes hofte og vippe hende lidt imens hun ligger ved siden af jer, men i sin seng. Faktisk kan du meget fint benytte dig af denne metode også om natten, hvor hun jo sandsynligvis vil vågne og søge dig igen og igen. Der hvor hun er vant til at få brystet, vant til at komme i favn og blive vugget, skal hun lulles til ro i sengen ved siden af dig.
Hvis hun kun vil ammes, så må du give hende brystet, men det er vigtigt at du trækker brystvorten ud af munden på hende igen og igen og erstatter med f.eks. netop at vugge hende lidt. Så hun på sigt lærer at sove ved din hånd på hoften, stille vugning og uden brystet og tilsidst lærer at sove uden at du overhovedet behøver vugge hende. Det er det jeg mener, men at hun er afhængig af flere ting og det første I må gøre er at fjerne brystet og så derefter få hende væk fra at blive vugget og tilsidst væk fra at behøve den tætte fysiske kontakt, men lære at sove alene.
Det er dejligt at høre at I har læst min bog. Jeg vil foreslå jer at læse kapitel 6 igen om hvordan I kommer væk fra amning om natten og også læse kapitel 7 om den alder jeres datter lige nu går igennem.
Jeg har også lavet en dvd der hedder "Sådan sover dit barn". I kan her se hvordan jeg rådgiver familier med forskellige søvnproblemer ....
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske