Svar: At spise selv - 14 mdr.
19. januar 2011
Alder:
14 mdr.
Kære Mette
Ro på! Da S. har tendens til ikke at spise særlig meget og generelt har svært ved at blive på sin vægtkurve, så er det ikke vigtigt lige nu, hvor meget og hvordan han spiser selv. Det der er vigtigt er, at han så vidt muligt spiser :)
Derfor er det super godt at du hjælper ham og at han accepterer at blive madet en gang imellem, fordi du på den måde får sikret ham et vist indtag. Du fortæller at, når du hjælper ham, så spiser han ofte det han får serveret og får på den måde også mere variation og det synes jeg er rigtig godt. Det er en god prioritering.
Når han får serveret noget som han er glad for som pastaskruer eller ærter, så mestrer han fint at spise selv og det skal han naturligvis gøre. Du bør blive ved med at give ham små hapsere af forskellige fødevarer som han selv kan spise og det kan hjælpe ham med at koncentrere sig, hvis du serverer maden på en ensfarvet tallerken og ikke giver ham ret meget af gangen. Prøv med 3-5 hapsere af gangen og han kan bedre overskue det og vil naturligt ofte selv putte i munden.
Giv ham en gaffel eller ske i hånden, når du mader ham, så han kan spejle sig i dig og begynde at gøre det samme, som han ser du gør. På den måde lærer han at spise selv - men lige nu er det som sagt vigtigst at han spiser, og du må med god samvittighed gerne made ham, så han får den næring han har brug for :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske