Svar: Mælk, mad og søvn - 6 mdr.
19. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Heidi
Det er rigtig dejligt at Carl sover så godt og jeg synes ikke der lige nu og her er grund til at ændre en masse på hans rytme. Han lyder til at være en fin stor dreng i god trivsel og man skal i princippet ikke ændre på det, som fungerer :)
På sigt, vil det normalt være naturligt at mælkeindtaget om dagen skæres ned og indtaget af skemad sættes op. Han vil naturligt kunne drikke mere og mere af en kop, men han vil stadig have brug for en del flasker, for at kunne få sit væskebehov dækket sufficient og netop når skemaden så begynder at fylde mere i dagtimerne, så vil det ofte blive nødvendigt med en flaske sen aften ...
Jeg kunne derfor godt forestille mig at han måske af sig selv ville begynde at vågne på et tidspunkt mellem kl. 23-01 fordi han får behov for at få lidt mælk på det tidspunkt, netop fordi mælken erstattes af fastere føde i løbet af dagen ...
Som der er lige nu, hvor han indtager 800ml mme dagligt af sin flaske, så lyder det meget fint. De fleste børn vil i 6 måneders alderen trives med dette. I 8-9 måneders alderen vil 3 flasker (svarende til ca 600ml) ofte være passende og disse flasker kan f.eks. ligge aften, sen aften og tidlig morgen - men de kunne også meget fint ligge aften, meget tidlig morgen og inden middagsluren og det ville jo passe super med den rytme I har allerede nu.
Så jeg vil ikke umiddelbart være bekymret for hans indtag, som du beskriver det nu :)
I forhold til mellemmåltider og lidt frugt, så kunne du give ham lidt frugt om formiddagen kl. 10-10.30 inden han skal sove formiddagslur, ligesom han også vil kunne få lidt om eftermiddagen. Han bliver jo ældre og hans søvn vil sandsynligvis ændre sig, så han begynder at sove lidt kortere lure om dagen og på den måde vil der sandsynligvis på sigt blive fint plads til frugt om eftermiddagen også :) Ellers kan frugt også gives som dessert efter et grøntsagsmåltid.
Så det korte og lange er, at lige nu lyder det som om at Carl stortrives. Han lyder til at få sit behov for mad og mælk dækket rigtig fint, han lyder til at have det godt og der er således ikke grund til lige nu og her at ændre en masse. Der vil sandsynligvis ske ændringer af sig selv hen af vejen, netop fordi han bliver ældre, søvnen ændrer sig osv. men så tager vi den derfra. Lige nu, ser det helt fint ud :)
Forbered dig på at han sandsynligvis på sigt vil have brug for lidt mere mad om dagen og derfor naturligt vil søge at få sit mælkebehov dækket om natten - men se tiden lidt an og se hvad der sker ...
Fortsat held og lykke, håber du har fået lidt ro på.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske