Svar: Madplan - dreng på 4 mdr.
20. januar 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Det er vigtigt at du kun giver din dreng små mængder grød her i starten, også selvom han lyder til at være parat og til umiddelbart at have taget godt imod det :)
Mælk udgør stadig hovedindtaget og det er vigtigt at hans mælkebehov først og fremmest dækkes. De fleste børn vil i 4 måneders alderen stadig have brug for 6-7 amninger i døgnet, også selvom de begynder med skemad.
Jeg læser dit brev som at I er igang med skemad to gange dagligt og det er helt okay, hvis jeres dreng er parat og hans mave fungerer godt. Det vil så være hensigtsmæssigt at han får grød til frokost og grøntsagsmos til aften og jeg vil anbefale at du ikke giver mere end ½ dl. skemad af gangen. Sammen med skemaden kan han få lidt vand af kop og så skal han i øvrigt have mælk (flaske) som han plejer.
En dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Vågner og får flaske
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 10.30: ½ dl. grød af ris, majs, hirse - evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 11 og sover som nu
Eftermiddag 14.30: Flaske når han vågner af lur
Leger, pludrer, aktiveres godt
Flaske og powernapper sen eftermiddag ca kl 17
Aften 18.30: ½ dl. Grøntsagsmos - lavet af f.eks. gulerod og kartoffel, vand af kop.
Bades, nattøj, leger, pludrer osv.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20 - tidspunktet afhænger af hvor sen og hvor lang 3. lur er - nogle børn går først i seng kl. 22 i denne alder, fordi de sover deres 3. lur meget sent ...
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Evt. flaske
Nogle børn der får flaske vil også have en rytme, hvor de får flaske kl. 20, kl 01 og kl 06. Det vil være helt relevant og som man kan forvente af et barn på 4 måneder.
Omkring 6 måneders alderen vil man kunne forvente at han kan indtage så meget mad og mælk dagen igennem at han ernæringsmæssigt ikke længere behov mælk midt nat. Det vil sige at han i den alder vil have brug for flaske kl. 20, 24 og 06 og at han således sover sit længste stræk mellem midnat og næste morgen tidlig.
Jeg håber min plan for dagen hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske