Brev:
Svær at putte - 6 mdr.
20. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Svær at putte - 6 mdr.
Hej Helen
Jeg har længe kigget med i brevkassen og har fundet mange gode råd, men nu er vi ved at være for trætte herhjemme, til at kunne overskue selv at finde svar og håber derfor du kan hjælpe.
Jeg er mor til en 6 måneder gammel dejlig glad pige, som er meget aktiv og godt med motorisk. Hun kryber rundt og der skal altid ske noget. Hun fik en lidt hård start livet, med en meget lang fødsel der endte i akut kejsersnit. Det gik egentlig rigtig fint, og vi valgte at komme hurtig hjem. Men grundt opstartsproblemer med amningen, endte vores datter i kuvøse med sondemad og antibiotika i et par døgn og det var rigtig hårdt. Nu kører amningen fint og vi har en stor pige som trives.
Hun har fra hun var spæd, haft meget svært ved at falde i søvn, medmindre hun har været hos mig eller hos sin far. Til gengæld har hun frem til hun var 4 måneder sovet 8 timer i træk om natten uden at vågne. Hun er altid blevet ammet i søvn og det er gået meget nemt. Da hun var 4 måneder, begyndte hun så at vågne hver anden time for at amme og det blev væsentligt svære at få hende til at falde i søvn. Nu tager det nemt 2-3 timer hvor vi amme, går med hende på skulderen, forsøger at putte i egen seng, holder øje med søvn toget og intet virker. Til sidst falder hun i søvn under amning mens jeg går med hende. Når hun er faldet helt i søvn ved mit bryst, kan jeg lirke brystet ud og give hende sutten og et putte-tørklæde, for at kunne putte hende i hendes egen seng. Og det er bestemt ikke en holdbar løsning.
Om dagen sover hun rigtig fint, hun liver puttet i hendes voksipose i barnevognen og skal kort rokkes med og sover derefter rigtig godt. Det har hun gjort i et par måneder, før det powernappede hun kun og det var altid hos mig eller far.
En dag hos os kan se således ud:
Kl. 05.00 Vågner helt, bliver ammet og leget med
Kl. 07.00 Bliver ammet til hun sover, puttes i egen seng
Kl. 09.00 Vågner, ammer og vi står op
Kl. 11.00 Bliver puttet i barnevognen
Kl. 14.00 Vågner (Sover hun længere end 3 timer, vækker vi hende)
Kl. 14.30 Vi forsøger med grød med frugtmos og vand af kop, hun spiser typisk 3-5 teskefulde. Ammes
Kl. 16.00 Puttes til lur i barnevognen, sover typisk kun 30 min (sover hun længere end 1 time, vækker vi hende)
Kl. 18.00 Sidder med til bords til aftensmad, får grød hvis hun viser interesse, ellers vand af kop og noget at gnave på. Ammes
Kl. 19.30 Vi begynder at geare ned, måske et bad, ellers bleskift, nattøj, smøres med creme grundet børneeksem, vi siger godnat til katten, far og går på soveværelset. Her ammer vi i sengen, synger et par sange og prøver at falde i søvn i egen seng mens mor nusser og synger lidt, snakker mildt og monotont. Jeg tager hendes op når hun græder, ligger hende igen når hun er faldet til ro igen.
Kl. 23.00 Falder i søvn for natten hos mor mens hun ammer.
Kl.02.00 Vågner og ammer
Kl.05.00 Vågner, ammer og står til sidst op
Det jeg godt kunne tænke mig at høre dine tanker om er:
1. Hvordan får vi hende til at falde i søvn i egen seng – og uden at det tager 3 ½ timer? Og hvordan kan far komme mere med?
2. Burde hun ikke kunne tage nogle længere træk end et par timer eller 3 – det kan hun jo godt i dagstimerne?
3. Hvordan får vi hende til at sove længere end til kl. 5?
4. Jeg kan ikke se om vores dagrytme er ok
Med venlig hilsen
Et par meget trætte forældre til en dejlig pige