Svar: Svær at putte - 6 mdr.
20. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Kære trætte forældre til en dejlig pige :)
Tak for jeres brev og velkommen til - det lyder som om at I trives som en lille familie på tre og er kommet rigtig godt efter jeres lidt problematiske start. Dejligt!
Jeg kunne godt tænke mig, at I fik ændret lidt i jeres rytme, så jeres datter begyndte at sove en lille smule længere om morgenen, fordi det naturligt vil flytte på hendes lure dagen igennem. Jeg kunne også godt tænke mig, at hun begyndte at få mere rigtig mad, flere måltider dagen igennem og at der i det hele taget skete en ændring i dagsrytme, fordi den naturligt påvirker hvordan hun også sover om natten. Tingene hænger jo sammen :)
Dertil kommer at det er betydeligt lettere at ændre rytme og rutiner om dagen, skabe nye vaner i dagtimerne end det er om natten, hvor man selv er træt og naturligt har brug for at sove.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur 9.30, sover her måske 1-1½ time
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, vand af kop. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv.
Ammes og puttes til middagslur kl. 13-13.30 - Tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Ammes
Powernapper evt. men denne lur begynder ofte at blive sprunget over, netop fordi dagen nu skal starte senere og senere.
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes hen af vejen med kød og fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, vand af kop. Suppleres med brødskorper osv. i hånden at gumle på.
Bades, nattøj, creme osv. som nu
Ammes og puttes til natten i egen seng 19.30-20 - igen varierer tidspunktet efter hvorvidt hun har sovet powernap eftermiddag eller ej
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og puttes i egen seng og begynder her at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Som I kan se indgår der nu flere måltider og jeg foreslår en helt fast rytme, hvor jeres datter får skemad, når hun vågner af en lur og mælk fast inden hun skal sove næste lur. Det er vigtigt at hun får begge dele dagen igennem for at kunne undvære mælk midt om natten.
Derudover kan I se at jeg har flyttet tidspunkterne for hendes søvn dagen igennem, så hun stille og roligt begynder at sove senere end hun gør lige nu. Selvom hun aldersmæssigt er så lille at det er begrænset, hvor meget man skal styre, så kan I godt forsøge at ændre lidt på hendes rytme, ved at flytte tidspunkterne lidt med ca 15 minutter af gangen. Prøv at udnytte, hvis hun en morgen sover en lille smule længere, stå op, få givet hende morgengrød, træk tiden lidt og put hende så, på den måde kan hun stille og roligt få en rytme, som passer mere og mere på de tider jeg angiver.
Det er ikke fordi hun SKAL passes ind i kasser og system, og det er også vigtigt at gøre det stille og roligt og i etaper, så hun kan følge med. Men det er vigtigt, fordi hendes rytme dagen igennem naturligt påvirker hendes rytme om natten og når hun sover som hun gør om dagen, så vil hun naturligt også være svær at putte aften og nat.
Så for at svare kort på dine spørgsmål, så får I hende til at falde i søvn i egen seng ved at starte med at se på rytmen om dagen og forsøge at finde en rytme, som passer med et puttetidspunkt omkring kl. 20, hvor I gerne vil have hun sover.
Så længe hun ammes, vil mælk naturligt indgå som en del af hendes putteritual og hvis far gerne vil putte, så vil det være naturligt at overveje om hun skal have en flaske at sove på om aftenen. Alternativet kan være at mor ammer og far så tager over lige derefter, beroliger og betrygger med sut, hænder, kærtegn. Nogle gange vil det virke, andre gange vil det frustrere barnet ekstra meget, at man skifter midt i det hele.
Hvis hun skal kunne sove 5-6 timer om natten uden mælk, så er hun nødt til at få mere mad og mælk hele dagen igennem. Ellers vil hun naturligt søge sit behov dækket om natten.
I får jeres datter til at sove lidt længere om morgenen, ved at flytte lidt på hendes lure hele dagen igennem, så hun tilsidst kan nøjes med kun at sove to lure dagligt og således helt springe 3. lur sidst på dagen over.
I første omgang må du lægger dig med hende og amme hende om morgenen i din seng, for at se om du derved kan holde hende lidt mere sovende. Du må amme hende rigtig godt sen aften, gerne fra begge bryster, så hun er fyldt godt op til natten.
Dernæst må du sørge for mad og mælk nok dagen igennem og forsøge forsigtigt at flytte lure, måltider osv. ind så det kommer til at passe med den ønskede rytme, jvf. ovenstående plan :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske