Svar: Rytme for twins
20. januar 2011
Alder:
2 mdr.
Kære tvillingemor
Du kan først rigtigt begynde at arbejde på en mere fast rytme, når dine børn bliver 3-4 måneder gammel. Her vil det være rigtig godt at arbejde på en "tre-lure-om-dagen-model", hvor de sover formiddagslur, middagslur og lur sidst på dagen. Men lige nu, hvor tvillingerne ikke er mere end 2 måneder gamle, så skal de stadig have lov til at flekse, så nogle gange sover de korte lure og andre gange lidt længere lure :)
Det du især kan gøre nu er at indføre små ritualer, det kan være de helt almindelige dagligdagsting som at de skiftes, får ren ble, nattøj osv. på, puttes i en sovepose, svøbes eller lignende, får mælk og derefter en sut og en sutteklud og så puttes de med beroligende ord og måske lidt stille vuggen i barnevognen.
Ved at indføre små faste rutiner nu, så skaber du en genkendelighed, der forbereder på at det er sovetid og det vil være rigtig nyttigt, når de bliver 3-4 måneder og I skal til at arbejde på lidt mere struktur med de nævnte 3 lure :)
Du skal regne med at de gennemsnitligt har brug for at sove 5-6 timer samlet i løbet af dagen og vil sove ca 10 timer om natten. Dagssøvnen kan være forskellig, så de nogle gange sover 3 lure, andre gange fire mindre lure, og andre gange måske kun sover 2 lange lure - og den fleksibilitet er der nødt til at være :)
De bør ikke være vågne i mere end ca 2½ time af gangen, når de ikke er ældre, så skal de have mælk og puttes igen. Når de har svært ved at sove om eftermiddagen, så er det sandsynligvis fordi de allerede har sovet to gange morgen og formiddag og igen også til middag, så samlet set har de fået de timer de behøver. Der kan derfor godt være noget fornuftigt i at du forsøger at de kun sover en lur om formiddagen eller forsøger at trille dem en tur sidst på eftermiddagen, hvor de så bliver lullet i søvn og får sovet, så de ikke skal være vågne så mange timer sidst på dagen. Det vil så sandsynligvis betyde at de afkorter deres nattesøvn lidt og går lidt senere i seng, men det betyder jo heller ikke noget, hvis de ellers er glade og tilfredse :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske