Brev:
Det med sutten
20. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Det med sutten
Kære Helen,
Så skriver jeg igen ang. min ene søn. Drengene er nu knap 7 måneder og udvikler sig rigtig fint. Vi har dog stadig nogle udfordringer i forhold til søvnen og jeg har brug for lidt input til vores næste skridt.
Begge drenge puttes ved 19-tiden efter faste aftenritualer og falder forholdsvis hurtigt i søvn. Mine ene søn bliver meget urolig/hektisk om aftenen, men falder langsomt ro når han får sin aftenflaske og efterfølgende lægges i seng. Vi forlader rummet inden de sover, men går selvfølgelig ind hvis de græder.
Mit klare indtryk er at han gerne vil sove og kan lide sin seng, men har svært ved at finde roen. Han vågner herefter ofte - flest gange for at få sutten, andre gange for lige at få en hånd på maven. Ved 22-23 falder han normalt mere til ro og kan sove en 2-3 timer uden afbrydelser. Han får en en flaske ca. ved 2-3-tiden og sut en del gange i løbet af natten. Nogle nætter skal han have sutten 10 gange fra han bliver puttet, og straks han får den, vender han hovedet og sover videre. Det virker derfor som om han har vanebetinget afbrudt søvn, som jeg har hørt dig beskrive. Han sover sjældent mere end 2-3 timer i træk og nogle nætter er det hver time han skal have sutten.
Spørgsmålet er nu om vi skal forsøge at vænne ham fra sutten helt eller delvist. Du skriver til andre at de skal forsøge at trøste uden sut. Jeg er lidt i vildrede om hvordan vi griber det an. Skal vi nægte ham sutten og bare holde/vugge ham til han falder til ro - igen og igen hele natten? Han vil helt sikkert protestere ganske meget. Har du nogen erfaringer om hvor længe sådan noget vil tage? Og er det overhovedet en god ide når han er et uroligt gemyt om aftenen?
Jeg føler vi har ressourcerne til at lære ham at sove, da vi deles om natten og begge går tidligt i seng. Og jeg synes jo også at han har brug for lidt mere sammenhængende søvn.
Har rigtig meget brug for nogle konkrete råd :)