Svar: Det med sutten
20. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Sutten er god fordi det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper mad og luft der generer igennem systemet. Derfor vil børn der falder i søvn med sut, ofte slappe lidt mere af i maven og sove lidt bedre - og det lyder derfor umiddelbart som udmærket hos jer, at jeres dreng får sin sut og får lov til at bruge den.
MEN, intet er jo så godt at det ikke også kan være skidt for noget, som man siger, og det med sutten kan være problematisk, hvis barnet bliver så afhængig af sutten, at det ikke kan sove uden. I hvert fald, når der er tale om så lille et barn, at mor og far så er tvunget til at stige op og ud af sengen en gang i timen hele natten, for at putte sutten tilbage i munden på barnet ... Man kan vel også sige, at I alle har brug for sammenhængende nattesøvn, både børn og forældre :)
Jeg vil foreslå jer at I kobler sutten sammen med en sutteklud. Hvis sutten han bruger har en ring, vil det være praktisk og let at trække en stofble eller lignende igennem. Det vil for det første gøre at sutten lettere bliver ved hans ansigt, men det vil også gøre at han på sigt lettre vil kunne finde sutten eller måske endda vil begynde at kunne finde roen ved at kluden ligger ved ansigtet uden at sutten nødvendigvis behøver være i munden.
Derudover er det en god idé at I ikke automatisk kommer sutten i munden på ham hver gang han vågner. Når han vågner er det ofte stillingskift, han har brug for. Han får sig lagt i stillinger som hanikke mestrer at komme væk fra, han sparker dynen af, får skubbet sig helt op i hjørnet af sengen eller lignende og han har brug for at blive lagt rigtigt igen. Han har brug for at I hjælper ham tilbage i en rar stilling, får dynen om sig og puttes.
Og i stedet for sutten kan I så prøve at berolige med kærtegn, klud og en hånd på hans krop, så han kan mærke at I er der og fornemme at han ikke er alene, så han føler sig tryg.
I skal prøve at hjælpe ham videre i søvnen med jeres hænder, varme og ro før han vågner så meget op at han får brug for sin sut. Det er ikke et spørgsmål om at han nu skal vænnes til at komme op i jeres arme, skal gåes rundt med, vugges osv. Det er et spørgsmål om at få ham videre i søvnen der hvor han er, uden at rumstere for meget rundt. Uden at få skabt nye uhensigtsmæssige vaner.
Hvis han kun kan sove med sutten og har lært at finde ro på denne måde, så kan det være nødvendigt at sige at nu er det sådan. På sigt skal han så lære at finde sin sut selv og blive selvstyrende, så det ikke er jeres job at give denne service om natten ... men det er naturligvis noget som tager lidt tid, fordi han ikke er så gammel endnu. De fleste børn vil kunne begynde at lære det når de er ca 10 måneder gamle.
Det lyder lidt for mig som om at han lige nu har brug for sin sut, fordi den giver ham ro i maven og gør at han så kan sove bedre. Men det lyder også som om at I skal forsøge at minimere brugen af den og ikke per refleks bare give ham den i munden, men netop forsøge at lære ham at sove uden. Han må gerne få sutten 2-3 gange, men ikke hele tiden ... :) Og så må I se hvad tiden bringer og hvad der vil være godt for både ham og jer fremover - og om han på sigt skal være selvhjulpen her.
Hvordan sover hans bror? I princippet skal han jo nok puttes og beroliges på samme måde som hans bror bliver det, når han vågner om natten. Det lyder som om at det kun er den ene som har ekstra brug for sut ...
Fortsat held og lykke, håber mine tanker hjælper lidt videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske