Svar: Skiftende vagter
20. januar 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Det lyder som om at det går rigtig fint hos jer og som om at I er kommet ind i en rigtig god gænge, når lillepigen skal sove - dejligt :)
Jeg ser ikke nogen problemer i at du nogle gange vil have aften og nattevagter og at far der skal tage sig af jeres datter. Far og datter har jo en naturlig og tæt tilknytning og tilbringer i forvejen meget tid sammen.
I forhold til aftenvagterne så vil situationen her generelt være helt anderledes end når du er hjemme. Far og datter vil være sammen om eftermiddagen, de hygger sig, leger sammen, spiser sammen og far er den der giver hende aftenbad, godnatgrød osv. og selvom hun vil savne dig og måske græde, så vil hun sandsynligvis acceptere at far putter, fordi du jo ikke er der og ikke har været det - situationen er en helt anden.
Når du skal i nattevagt, så vil du naturligt være hjemme sammen med hende og far, I vil spise sammen og du vil kunne putte hende, som du plejer. Men hvis og når hun så vågner om natten, så vil du være væk og far tage over. Her må far så gøre det, som han fornemmer virker og give lillepigen den nærhed og tryghed hun viser behov for.
Måden hun falder i søvn på nu lyder meget fint og far kan jo putte hende på samme måde, når du ikke er der :) Hun vil ikke føle sig svigtet, når du ikke er der, fordi hun netop har sin far - hun er godt tilknyttet jer begge og finder fint trøst hos far, så det vil være helt naturligt at hun søger ham, når mor ikke er der og omvendt. Det er kun et sundhedstegn, at hun netop kan lade sig trøste af jer begge, når den ene mangler :)
I kan naturligvis godt forsøge om det at far kommer mere på banen om natten nu vil bedre det om natten, når du ikke er der. Men faktisk tror jeg at det vil forvirre hende, hvis du er der og så ikke tager dig af hende og at hun derfor vil blive mere ked af det og frustreret. Hvorimod, når du ikke er der så vil det være naturligt for hende, at det er far som tager over :)
Det vil være guld værd for far og datter og deres indbyrdes forhold at de får aftener sammen uden mor - de vil sandsynligvis give de to en særlig tilknytning :)
Håber du kan bruge dette og det giver lidt ro, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske