Svar: Sove i den samme seng
20. januar 2011
Alder:
2 mdr.
Kære tvillingemor
Mange forældre udnytter at lade børnene sove sammen. Det er trygt og dejligt for de fleste børn netop ikke at sove alene og derfor vil mange børn gerne sove sammen - uanset om de er tvillinger eller søskende med aldersforskel.
Det er normalt ikke et problem at børnene forstyrrer hinanden, tværtimod, så finder mange faktisk ro og føler sig trygge ved at de kan høre den anden.
Det er generelt vigtigt at dine børn lige nu, hvor de deler seng, har hver deres dyne og ikke ligger meget tæt - på grund af risikoen for overophedning (vuggedød). De er jo stadig ikke ret gamle og det er vigtigt at skelne imellem det at sove i samme seng og at sove i samme værelse.
De vil stadig kunne sove på samme værelse, selvom de ligger i hver deres seng, det vil give dem mulighed for at bevæge sig mere, trille mere omkring uden at ramme ind i hinanden og forstyrre hinanden og samtidig også gøre dem trygge, at de sover sammen, i samme rum.
Børn kan sagtens have fælles soveværelse, - at vi sover hver for sig er jo noget som er kommet til i takt med at vi har fået større boliger men forældre- og børneafdelinger, men helt grundlæggende er vi jo flokdyr og har det bedst sammen med flokken, vi har det bedst, når vi ikke føler os alene:)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske