Brev:
Græder om natten og vil kun ha’ bryst
20. januar 2011
Alder:
10 mdr.
Græder om natten og vil kun ha’ bryst
Hej Helen
Min datter som nu er knap 10½ måned vågner stadig ofte om natten. Det er som oftest 45 min efter hun er faldet i søvn første gang og dernæst går der gerne 1-2 timer (det er så omkring midnat hvor hun bliver ammet). Men så fortsætter opvågningerne uregelmæssigt gennem natten og med højste søvnstræk på 3 timer og det kun når hun ligger inde ved os – det må hun også meget gerne, men det skulle jo gerne være fordi vi alle sov meget bedre derved…
Efter midnat græder hun tit sådan halvt vågen/halvt sovende. Hun åbner ikke øjnene helt, men bevæger sig som hun var vågen og roder rundt og næsten alt vi gør får gråden til at stige i styrke. Det eneste der virker er amning (hun bliver derfor tit ammet 2 gange efter putningen…)
Det er jo rigtig hårdt at blive afbrudt i søvnen hver nat og jeg bliver også ret ked af at føle jeg bare vælger den ”nemme løsning” og ammer hende for at få ro. Jeg har en følelse af at det er lidt for dårligt at jeg ikke kan andet end at amme :-( Desuden skal jeg snart starte på arbejde og kan slet ikke overskue hvordan jeg skal hænge sammen på jobbet efter sådanne nætter.
Vi prøver ofte også alt muligt andet og går rundt med hende, vugger hende, synger, shyyyyssss osv. – men oftest stiger gråden i styrke eller også falder hun til ro og det øjeblik vi så står stille, forsøger at lægge hende i sengen eller lægge os med hende inde ved os ja så græder hun igen :-( Det betyder også at far næsten aldrig kan lykkedes med at trøste om natten og hun bliver tit helt desperat, når det er ham der tager hende – det er rigtig ærgerligt for han vil gerne hjælpe og om dagen er hun meget glad for sin far.
Om dagen går det fint med at sove uden bryst. Hun søger aldrig brystet mere om dagen og sover gode lure i altanbarnevogn og på gåture.
Så derfor tænker jeg at det har noget at gøre med amning og tænker også på at stoppe helt i håbet om at far så også kan trøste og vi derved kan aflaste hinanden.
Jeg forsøger at sørge for at hun ikke sover med brystet i munden, men det er rigtig svært om natten fordi hun falder i søvn næsten med det samme hun får brystet og hvis jeg fjerner det græder hun lige med det samme…
Når jeg putter hende til natten slipper hun selv brystet og jeg kan lægge hende, hun skal dog her nusses eller vugges lidt med hånden – og det er måske det der gør at hun bliver ved at vågne eller hvad???
Har du et godt råd? Er det overhovedet en løsning at stoppe amningen? Og hvordan gør jeg det bedst hvis det er det jeg vælger? Og hvis det handler om at hun bliver nusset og vugget med en hånd på når hun falder i søvn og at det er det der får hende til at vågne – ja hvad gør vi så?
Det skal lige siges at hun er rigtig god til at drikke vand af en kop – hun er dog ikke så meget til andet end vand og nægter pure at drikke mme (sødmælk er hun heller ikke vild med) Men vand drikker hun store slurke af og jeg tror derfor ikke det drejer sig om væskemangel om natten. Hun spiser også godt i løbet af dagen og får godnatgrød inden putning.
Jeg ser frem til at læse dit svar.
Kærlig hilsen
Tina