Svar: Græder om natten og vil kun ha’ bryst
20. januar 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Tina
Jeg vil lige starte med at sende dig en plan for dagen, så du kan se hvordan din datters indtag bør være, hvis hun skal kunne undvære mælk om natten.
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller mælk af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, rejer, ½ hårdkogt æg mv. Og suppleres også gerne med lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med revne æbler, banan, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mos og mad i stykker, retter som smager af noget - pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, fiskefilet, laks, fiskefrikadeller osv. Vand eller mælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød
Ammes og puttes til natte ca kl. 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes
Hvis hun spiser som foreslået her, så har hun ernæringsmæssigt ikke behov for bryst mere end 2 gange i døgnet og disse to amninger kan ligge aften og sen aften eller aften og nat.
Det er vigtigt at hun ikke falder i søvn med brystet i munden om aftenen, men at du putter hende fra din favn og ned hvor hun skal sove lige der, hvor hun registrerer, hvor hun bliver lagt. Da hun puttes uden bryst om dagen, og klarer dette fint, skal du forsøge at have samme ritual om aftenen.
Du kan naturligvis godt stoppe amning, men da hun trives med amningen og nu er 10 måneder, så er det også lidt fjollet at gå over til flaske ... Mit bud er derfor at du bibeholder amningen de to gange i døgnet og arbejder på at få hende til at sove igennem uden yderligere mælk.
Nogle børn har brug for rigtig meget nærhed og fysisk kontakt i din datters alder og nogle gange er det svært for dem at sove i egen seng. Derfor kan det være en idé at lade hende sove sammen med dig, evt. koble hendes seng til din, så hun kan mærke dig, du kan holde dine hænder beroligende på hende osv. men stadig uden at amme hende. Hun får nærheden, kan mærke og dufte dig og fornemme at du er der for hende, men mælken får hun ikke og du sover med en stram t-shirt så hun ikke selv kan finde brystet om natten.
Det er en god idé ikke at stå op med hende og gå rundt med hende, vugge hende osv. Det er ikke skiftet hun har brug for, men derimod at blive hjulpet videre i søvnen og så kan det være en fordel nogle gange netop at sove med hende. Når hun så atter er tryg og rolig og har lært at sove igennem uden mælken, så kan I arbejde på at hun ligger for sig selv i egen seng.
Andre gange, så forstyrrer det barnet unødigt at ligge i mors seng, fordi mor dufter af mælk og hun derfor naturligt bliver frustreret, fordi hun så føler at hun skal spise hos dig. Her vil det være bedre at hun puttes i sin egen seng, evt. i eget værelse, fordi I så naturligt er på afstand af hinanden. Det kan også gøre, at hun nogle gange får lov til at tumle rundt og selv finde roen, uden at du hjælper hende, netop fordi din reaktionstid er mindre, fordi I sover i hvert sit rum ...
Og så hjælper det også nogle gange at far tager over. Enten at far putter med hende, fordi han kan give samme nærhed og tryghed men ikke amme. Eller ved at far er den der går frem og tilbage mellem hendes værelse og soveværelset. Når mor ikke er der, vil far nogle gange med held kunne få ro på ...
Det er altså vigtigt at hun nu begynder at falde i søvn uden brystet i munden og at noget andet sættes i stedet - samme ritual som hun har om dagen, så I med dette også kan hjælpe hende til ro, hvis og når hun vågner om natten.
Vil hun kun have brystet, så må du give hende det, men gøre det meget kortvarigt og igen forsøge at sætte noget andet i stedet, så hun stille og roligt netop finder roen ved dine kærtegn osv. i stedet for brystet :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske