Svar: Dagpleje, hvad er bedst for mit barn?
19. juli 2004
Alder:
11 mdr.
Kære Lene
Det er jo altid en individuel beslutning, hvad der er bedst, altså om man skal have sit barn hjemme eller i institution/dagpleje. Nogle mødre er jo ikke til 'yngelpleje' og nyder at kunne starte på arbejde igen og har mere overskud til deres barn, når de så er sammen, hvor andre mødre synes det er forfærdeligt at skulle aflevere sit barn og ville ønske at de kunne være hjemme i årevis.
For de fleste er en løsning, som du beskriver, hvor man arbejder på deltid, nok det rareste for alle parter. Man kan dog sige at det er begrænset, hvor meget glæde et lille barn har af at være ude blandt andre. Oftest er det første omkring 2 års alderen at børn har bruge for 'legekammerater' og begynder at lege sociallege, indtil da leger de ved siden af hinanden, men kan godt have glæde af at se og opleve hinanden.
Hvis du har mulighed for at gå på nedsat tid og samtidig kan kombinere det med at uddanne dig, så du nogle dage har halve dage og andre dage måske har helt fri, så vil det jo være rigtig godt. På den måde vil din søn have både den tætte kontakt til dig, men også muligheden for at være ud og opleve andre ting og glæden ved de andre børn.
Det er ofte sådan at man skal betale fuld takst, selvom barnet er i institutionen halv tid. Det er dog de enkelte kommuner, som bestemmer dette og derfor må du tage kontakt til kommunen (pladsanvisningen) og høre hvordan reglerne er hvor du bor.
Fordelen ved at have sit barn i institution er at der er uddannet personale og at barnet altid bliver afleveret det samme sted, selv om en af pædagogerne er syge. Fordelen ved dagpleje er at der er færre børn. Ofte har den enkelte dagplejer 3-5 børn. Det er altid en smagssag, hvad man synes bedst om. Der findes dagplejere som er fantastiske og det kan være guld at være et sådan sted, på samme måde som der findes forrygende pædagoger og ledere af instituioner. Andre gange går det bare slet ikke som man havde håbet.
Der findes naturligvis også gode private dagplejere, men man bør nok altid overveje, hvorfor vedkommende arbejder privat og ikke i kommunalt regi. Har vedkommende måske søgt om at blive dagplejer og har fået afslag og i givet fald hvorfor. Det kan også bare være en bedstemor, som er sød og rar og gerne vil passe et lille barn. Hvis det drejer sig om få timer om ugen, så er det fint med en 'reserve bedste', men umiddelbart, så har din søn dog behov for pasning nogle timer hver dag og her synes jeg du skal vælge enten dagpleje eller institution.
I begyndelsen når din søn skal passes ude, så vil det ofte være en god idé at han kommer hver dag, men så bliver hentet tidligt. Når han er 'kørt ind' og kender rutinen, dagligdagen, vil det ofte være en god idé at han så måske er lidt længere i institutionen nogle dage og andre dage kan have fri og være hjemme hos dig. Det passer du ind som det bedst passer.
Din søns behov for at putte hos dig, bliver han nok ved med at have langt frem i tiden:o) Det er trygt og dejligt. Men du må regne med at når han begynder at blive passet ude, så vil der være nogle andre rutiner, som han lærer at kende og finde ro og tryghed ved.
Fortsat held og lykke både med ham og alle dine planer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske