Svar: At skabe tilknytning til sovedyr
21. januar 2011
Alder:
11 mdr.
Kære C
De fleste børn vil være 12-18 måneder før de begynder at tage en putteklud, puttebamse eller lignende til sig. Men man kan godt forsøge at introducere den tidligere.
Ofte vil det være en rigtig god idé at lade bamse eller klud indgå sammen med bryst eller flaske, fordi det ofte er det mest trygge barnet kender og det er ofte netop bryst eller flaske, som bamsen senere skal blive substitut for.
Fordelen ved en klud eller bamse er, at det er barnet selv, der bestemmer behovet. Jeres dreng vil kunne putte sig ind til den, nulre sin næse efter behov og således styre dette selv, hvilket han jo ikke kan med brystet eller med jer forældre. Puttebamsen er der, når han har brug for den, uanset om han er hjemme, bliver passet af en babysitter eller skal i institution.
Hvis han bliver vant til at sove med sin bamse, hvis du bruger den hos ham, hver gang han skal sove, så er den lettere for ham at acceptere og tage til sig senere. Du skal bruge bamsen konsekvent, når han puttes til at sove eller når han er ked af det og brug den også i forbindelse med at han får mælk eller i det hele taget bare har brug for ro.
Jo mere den er med, jo lettere vil den kunne tage over :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske