Svar: Friske mælkeprodukter i udland
21. januar 2011
Alder:
11 mdr.
Kære spørgelystne expat-familie
Stalddørsmælk (rå upasteuriseret mælk) kan indeholde human patogene bakterier. Mælken skal derfor varmebehandles ved et kort opkog, før den gives til spæd og småbørn.
Oste, af den bløde type, som er fremstillet af upasteuriseret mælk kan indeholde bakterien listeria monocytogenes. Denne bakterie findes overalt i miljøet og derfor også i mange råvarer. Den vokser fint ved køleskabstemperatur og de fleste af os spiser den med mellemrum - uden at blive syge af det. Men det anbefales f.eks. at gravide i Danmark undgår at spise upasteuriserede oste og jeg kunne forestille mig at anbefalingerne for små børn vil være det samme.
Det er dog ikke noget jeg lige umiddelbart kan finde dokumentation omkring, men jeg vil undersøge det nærmere og vende tilbage til dig.
Når man køber mælk i Danmark vil både den almindelige pasteuriserede mælk og den langtidsholdbare (UHT) mælk, være givet en kort varmebehandling, for at sikre at der ikke er sygdomsfremkaldende bakterier i mælken.
Den langtidsholdbare (UHT)mælk er behandlet med en højere temperatur, men i kortere tid end den almindelige pasteuriserede mælk. Det forøger holdbarheden af UHT mælken og betyder at den ikke behøver at være på køl.
Der burde ifølge Fødevarestyrelsen ikke være ernæringsmæssige problemer med at servere UHT behandlet mælk til børn, men smagsmæssigt kan der være en forskel, hvorfor almindelig frisk (pasteuriseret) mælk bør foretrækkes, når den er så let tilgængelig som i Danmark...
Spørgsmålet er om I kan få langtidsholdbar mælk hvor I bor, for så er det måske det I skal købe ...
Som sagt vil jeg undersøge dit spørgsmål nærmere og vende tilbage til dig igen :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske