Svar: Vågner om natten efter sin sut
22. januar 2011
Alder:
14 mdr.
Kære Anja
Når vi sover dybt, så slappes alle muskler i kroppen, også kæbemusklen og det betyder at sutten naturligt vil falde ud af munden på barnet. Når der så kommer en periode med let søvn, så registrerer din datter at alt er som det skal være, at det var som da hun faldt i søvn og hvis hun der forventer at sutten skal være i munden, så vil hun ikke kunne sove videre, før du giver hende den - altså med mindre hun har lært at sove uden eller har lært at finde den selv ... :)
Med den alder din datter har, kan hun sagtens selv finde og tage sin sut i munden og hun skal som det første lære det om dagen. Det betyder at hun konsekvent skal have sutten i hånden, når hun får den i dagtimerne, inden hun skal sove (i princippet skal hun jo netop kun have sutten, når hun skal sove og ikke hele tiden).
Når hun vågner om natten, og har brug for sin sut, så kan det hjælpe hende hvis du lægger flere sutter i sengen. Så er sandsynligheden for at hun finder en større. Det kan også hjælpe at koble sutten på en klud, fordi en klud er lettere at finde og trække til sig.
Og så vil det være rigtig godt at du om natten, forsøger at guide hendes hånd rundt i sengen efter sutten, netop for at lære hende at lede efter den, få den i hånden og selv komme den i munden.
Alternativet er naturligvis at lære hende at sove uden at sutten behøver være i munden hele tiden, men hun lyder til at være glad for den og det kan være svært at lære hende at sove uden nu ... men så må hun lære at finde den selv :)
Når I ikke har oplevet samme problem med storesøster, så er det måske fordi hun har lært sig selv at finde sin sut, eller har lært at komme videre i søvnen uden at sutten var i munden...
Fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske