Brev:
Endnu et spørgsmål ang. vores datters søvn
22. januar 2011
Alder:
12 mdr.
Endnu et spørgsmål ang. vores datters søvn
Kære Helen.
Så er vi her igen - håber du kan holde ud til endnu en runde af: "hvordan i al verden får vi hende til at sove - kavalkaden";o)
Vores kære datter er nemlig desværre stadig meget svær at lægge om aftenen og synes det er blevet sværere og sværere. Sidst jeg skrev, var problemet, at hun efter at have fået sin godnat-flaske og putteritual virkede helt i hopla og først faldt i søvn efter en times tid, hvor hun kom ind i stuen og legede og vi derefter gentog putteritualet. Nu er hun begyndt at kunne gentage det med ikke at ville sove og derefter komme ind i stuen, igen og igen.
Jeg er ret sikker på, at hun er træt, men det virker til at hun bare har så meget lyst til at lege, at hun ”frisker sig selv op”, så hun kan komme ind og lege videre. Vi lægger hende først kl. halv ni eller ni, og hun kan ofte forsætte til elleve-tiden, før hun endelig falder i søvn og dér virker ret overtræt. Jeg synes det er ret svært ved at overskue, hvis hun først skal i seng ved ti/elleve-tiden - synes jeg er ret udkørt for tiden over at der ikke er tid til at lade op om aftenen, og det betyder jo også, at hun ikke får særlig meget nattesøvn, da vi vækker hende kl.7.30 for at holde fast i rytmen med 2 lurer. Er virkelig i tvivl om, hvordan vi griber det an…
Jeg har et par aftener prøvet at gå rundt med hende i bæreselen i dæmpet lys og med sut og sutteklud indtil hun virkede træt og rolig og derefter givet hende flasken. Første gang virkede det rigtig godt (faldt i søvn kl.9), men aftenen efter gik den ikke. Hun var ellers næsten ved at falde i søvn, men så sker det sædvanlige – hun vender sig om på maven, rejser sig op og er ”frisk”.
Hvis jeg prøver at putte hende og gå ud af rummet bliver hun ked af det, så det duer jo ikke. Og hvis jeg ligger på sengen ved siden af hendes, rejser hun sig op og peger på noget legetøj, hun vil lege med, eller andet og bliver sur og ked af det, hvis hun ikke får det. Jeg har også prøvet at lægge hende i barnevognen på altanen, hvor hun sover om dagen, og så lagt hende ind i sengen, når hun er faldet i søvn. Det er gået godt et par gange, men i går lykkedes det først i 3.forsøg kl.23.00 og der var hun smaddertræt og ked af det til sidst. Tænker også at det nok er dumt med alle de forskellige forsøg på at få hende til at sove, men er nok ved at være lidt desperat og opgivende - Så kunne virkelig godt bruge et råd:-)
Tror du, det er bedst at fortsætte med at tage hende ind i stuen, også selvom det ender med flere gange i træk indtil hun falder i søvn – og også hvis det først er kl.22/23 – eller er det bedre at jeg bliver inde i soveværelset med hende og går rundt med hende, men lader lyset være slukket og ikke snakker, så hun ved, at hun skal sove, også selv om hun bliver ked af det? Eller andet? Hvis jeg lader hende ligge i sin egen seng og prøver at berolige hende dér, rejser hun sig med det samme op og vil op eller have noget at lege med og bliver sur, hvis det ikke sker eller græder, hvis jeg forsøger at lægge hende ned igen.
Bliver selv så ked af det, når det er så besværligt og jeg ikke kan hjælpe hende til at sove på en god måde – og rigtig usikker på, om jeg gør det bedste for hende eller om det er den måde, vi takler det på, som bare gør det svært for hende at finde ro…
Det skal lige siges, at der generelt er rigtig meget gang i hende. Hun er meget opmærksom på alt omkring hende (peger og spørger a det rigtig mange gange på en dag, snakker løs med de få ord hun kan og har i hele tiden gang i et eller andet:-) – så ved ikke om det kan være med til at hun har svært ved at finde ro/give slip på alt det spændende?
På forhånd – og endnu engang - 1000 tak for hjælpen:-)
De bedste hilsner
Louise