Svar: Endnu et spørgsmål ang. vores datters søvn
22. januar 2011
Alder:
12 mdr.
Kære Louise
Det lyder faktisk som om at jeres lille datter er en ugle, det vil sige en pige der har en sen søvnrytme, som betyder at hun trives bedst med at sove længe om morgenen og gå sent i seng. Børn kan ligesom vi voksne være A- eller B-mennesker, og jeres datter lyder til at være mere B- end A-menneske.
Men det ændrer dog ikke på at det er for sent at gå i seng, når kl er 23 og jeg kan godt forstå at I gerne vil have hende til at sove tidligere.
Det har naturligvis noget at sige, hvordan hun sover i løbet af dagen og spørgsmålet er om hun er ved at være parat til kun at sove en lur dagligt. De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen gå fra 2 lure dagligt til kun at sove middagslur og selvom hun ikke er så gammel, så kunne det godt være en rytme I skulle prøve at arbejde på.
Det har også noget at sige, hvad hun spiser i løbet af dagen. Maden vi indtager har stor betydning for søvnen og vores søvnkvalitet. Hun har brug for det man kalder for tryptofanholdige fødevarer for at sove godt, når vi indtager det så produceres Serotonin, som er med til at forbedre vores søvnkvalitet. Tryptofanholdige fødevarer er f.eks. bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er derfor vigtigt at hun spiser disse ting om aftenen. Derudover vil jeg anbefale at du slutter af med en godnatgrød, så du er sikker på at hun har fået, hvad hun har behov for.
Hun skal også aktiveres rigtig godt i løbet af dagen, så hun bruger sig selv både motorisk og mentalt. Hun skal "køres træt" kan man sige, på flere niveauer og så hun ikke behøver tumle rundt og lege, når hun kommer i seng, men netop begynder at få fornemmelse for hvad det er at føle sig træt og have behov for at sove.
Og så lyder det også som om at I skal forsøge at ro på hende med dæmpet aktivitet, putning, kærtegn osv. og hvis hun leger og er i hopla og hellere vil underholde end sove, så kan det være nødvendigt at gå fra hende kortvarigt, fordi I derfor får signaleret, at det er sovetid og ikke legetid nu.
Jeg sender her en plan for dagen, som den kunne se ud for et barn på jeres datters alder:
Morgen 7.30-8: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. frugtmos, vand af kop.
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte grøntsager, ris, pasta, ½ hårdkogt æg, rejer, stykker af frikadelle eller lignende. Vand af kop.
Middagslur, sover f.eks. fra kl. 12-14.30/15
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med rugbrødsdrys, vand af kop.
Før aftensmad 17: En tallerken med lidt grønt, rød peberfrugt, avokado, majs, ærter, gulerod eller lignende. Vand af kop.
Aftensmad 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter, pasta, ris, kød, fisk, grøntsager, sovs. Mad i stykker og også stadig moset mad - kartofler kan moses med sovs og frikadelle gives i stykker. Letmælk af kop.
Leger, tumler, bruger sig selv, kommer i bad, får creme på kroppen, frotteres i håndklædet osv. (bad og frottering fremmer også søvn)
Godnatgrød
Flaske (som på sigt trappes ud og erstattes af mælk af kop) og puttes til natten ca kl. 20
I skal regne med at hun har brug for ca 13½ times søvn i døgnet, det kan være fordelt sådan at hun sover 11 timer om natten og 2½ times middagslur - jvf. ovenstående plan.
Hvis I følger planen her så burde hun umiddelbart have alle forudsætninger for at sove og kunne falde i søvn inden for 20-30 minutter. I må her prøve at vurdere, hvorvidt I skal sidde hos hende, holde hende i hånden og være der, fordi det gør hende tryg og hun så sover roligt eller om I skal vælge at gå til og fra.
Jeg er af den overbevisning at når børn beder om tryghed, så skal de skal naturligvis have den og når børn græder for at forhindre deres forældre i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at de vil have deres vilje eller at ønsker at bestemme. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
MEN, det lyder som om at jeres datter tror det er legetid om aftenen når hun skal sove. Det lyder ikke som om at hun er utryg eller græder på en utrøstelig og utryg måde. Det lyder for mig lidt som om at hun leger og hvis I så går, så græder hun lidt, men ikke fordi hun er rigtigt ked af det, mere fordi hun protesterer over at I ikke vil lege ...
Hvis det er protestklynkeri hun har, så må I gerne gå til og fra. Her skal man så bare betrygge hende i at hun roligt kan lægge sig til at sove og så skal man hele tiden gå frem og tilbage, så hun ikke føler sig forladt, men oplever at man rent faktisk mener hun skal sove nu og så betrygge hende i det.
Jeg kalder denne metode for "se-til-metoden" og det handler om at putte efter fast putteritual og fortælle at I kommer lige om lidt igen, at I bare er lige ved siden af osv. Intervallet mellem at gå og komme tilbage skal ikke vare mere end 3 minutter og det skal ikke forlænges. Selvom hun ikke græder, så skal I vende tilbage til hende, så hun hele tiden ser jer og dermed ved at hun ikke er alene.
Det handler om at hjælpe hende med at blive lagt ned igen, atter få dynen om sig, blive kærtegnet lidt osv. så hun atter føler sig tryg. Hun har en alder, hvor det er vigtigt for hende at kunne se jer, for at forstå at I stadig er der. Kan hun ikke se jer, kan hun godt føle sig forladt.
Derfor kan det også godt være at du de første gange går frem og tilbage og at du så efter at have gjort dette lidt, fornemmer at du skal sidde hos hende, altså blive på værelset, holde hende i hånden osv. hvorved hun så lægger sig til at sove. Og det er helt okay at gøre på denne måde.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske