Brev:
Vågner midt om natten og er meget svær at trøste
22. januar 2011
Alder:
12 mdr.
Vågner midt om natten og er meget svær at trøste
Kære Helen
Jeg har lige et par ekstra spørgsmål - synes der er en del ting, jeg spekulerer på for tiden ang min datter... (og så håber jeg ikke du hører fra mig i et godt stykke tid...;o)
Vi har oplevet nogle gange på det sidste, men ikke hver nat, at hun vågner op, ofte ved 2-tiden og først er ”normalt” ked af det, men når jeg så forsøger at trøste hende (først ved at give hende sutteklud og sut og trøste nede i hendes egen seng, og hvis det ikke virker så ved at tage hende op i vores seng), så bliver det bare værre og værre og hun bliver ret hurtigt helt ude af den.
Hun har åbne øjne, så umiddelbart virker det ikke som om hun drømmer, men hun falder slet ikke til ro, som hun plejer. Strækker sig tilbage i flitsbue og er bare rigtig rigtig ked af det. Nogle gange har det hjulpet at gå ud i køkkenet og kigge lidt ud af vinduet eller tænde lidt lys og læse en bog i vores seng, men i går var der ingenting der hjalp – hun var bare så ked af det og strækker sig fx ud efter far, men hvis hun så kommer over til ham, så er hun lige så ked af det og vil tilbage til mig. Virker som om hun slet ikke kan finde ud af det hele og bare er rigtig træt og ked af det.
Efter tre kvarter i går, hvor hun kort tid af gangen kunne trøstes eller afledes af en bog eller andet, endte vi med at vise hende nogle små klip med teletubbies, som hun ellers ikke ser til dagligt (gjorde det kort tid af gangen i en periode, men blev i tvivl om, om det er for tidligt for hende…). Efter 5 min., hvor hun var helt optaget, lagde hun selv hovedet til side og faldt i søvn hos os og sov så til kl.8.00, hvor vi vækkede hende.
Tror du umiddelbart hun drømmer og hvordan hjælper vi hende bedst, når hun bliver så ked af det? Hun er lidt forkølet for tiden og hoster engang imellem, men vi har lige været til 1 års undersøgelse, hvor lægen bl.a. lyttede på hende, så hun skulle være sund og rask. Fik dog ikke tjekket ørene, men hun har ikke feber eller noget. Hun har lige nu noget betændelse i folden bag øret, men det har hun haft en gang før.
Bedste hilsner
Louise
PS: Jeg har læst i dine andre svar, at det er meget normalt, at de er inde i en fase med seperationsangst omkring 1 års alderen og det er også meget tydeligt ved vores datter, så det kunne måske hænge sammen med evt. drømmeri?