Svar: Vågner midt om natten og er meget svær at trøste
22. januar 2011
Alder:
12 mdr.
Kære Louise
Det kan meget vel hænge sammen med separationsfase og drømme, at jeres datter lige nu vågner. Nogle børn drømmer rigtig meget i den periode, hvor de begynder at gå mere omkring på egen hånd - ofte i 12-14 måneders alderen.
Det at de begynder at gå rundt giver mange nye indtryk og nye ting at forholde sig til. Samtidig vil mange børn også i denne alder begynde at blive passet ude, skal forholde sig til at være væk fra mor og far i løbet af dagen, skal forholde sig til nye voksne, nye børn, nye regler og rutiner og alt hvad barnet oplever om dagen skal naturligt bearbejdes om natten - og det bliver det netop i drømme. Så ja, alder og udvikling kan spille ind og kan give ekstra drømmeaktivitet lige nu :)
Derudover så har jeg også enkelte gange før hørt om små børn der fik anfald af natteskræk. Det er min erfaring at det ofte først kommer omkring 1½ års alderen, men der er aldrig regler uden undtagelse og det kan faktisk godt forekomme tidligere.
Natteskræk er ikke det samme som mareridt og det er vigtigt at kende forskel på disse to ting.
Når vi sover skifter vores søvn mellem det man kalder non-REM søvn, som indeholder 4 forskellige stadier fra at sove let til at sove dybt og så REM søvn der er vores drømmesøvn.
Når man har mareridt, så er der tale om drømme, der opstår under REM-søvn og efterfølges af vågenhed, men har man natteskræk, så har man en delvis opvågning af den dybeste non-REM-søvn.
Børn som vågner af mareridt vil normalt have dette sidst på natten, barnet vil vågne, kalde på mor eller far, barnet vil genkende dig med det samme og barnet vil ofte også kunne huske det næste morgen. Men et barn der har natteskræk har det ikke på denne måde.
Et barn med natteskræk vil vågne op og sidde med åbne øjne - barnet ser altså vågen ud og gråden vil ofte lyde mere som skrig end som gråd, men barnet vil tale usammenhængende og virke konfus. Barnet vil ikke kunne genkende forældrene og man kan godt få fornemmelse af at man er en del af barnets drøm.
Når man forsøger at berolige et barn med natteskræk, så bliver man ofte skubbet væk, barnet registrerer ikke at man er der for at hjælpe, men bliver snarere irriteret over at man forsøger at hjælpe barnet.
Natteskræk opstår ofte også først på natten og det lyder meget som det jeres datter har. At det hos jer først opstår kl. 02 er først på natten for jeres datter, fordi hun jo ofte først sover kl. 23 ...
Hos jer sker der så det, at I tager jeres datter op, går i køkkenet, tænder lidt lys, kikker i en bog osv. og det betyder at I rent faktisk vækker hende. Jeg tror faktisk ikke at hun er vågen til at starte med. Det kan gøre hende forvirret, fordi hun ikke forstår hvorfor I pludselig er der, hvad der skal ske osv. fordi hun jo rent faktisk sover og så pludselig vågner op og er hos jer, i køkkenet eller et andet sted. Det kan hun ikke finde ud af ...
Det er generelt en god idé at forsøge at få hende til at sove videre, enten i hendes egen seng, eller ved at tage hende ind til jer. Ro på, ikke tale for meget, putte hende igen, hjælpe hende videre i søvnen :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske