Brev:
Svær at få til at sove
22. januar 2011
Alder:
23 mdr.
Svær at få til at sove
Hej Helen.
Min datter på snart 2 år er blevet rigtig svær at putte om aftenen. Hun har de første 18 måneder af hendes liv ellers sovet rigtig godt og været god til at falde i søvn selv.
Det skal lige siges at hun i starten af januar i år blev storesøster. Hun er rigtig glad for og interesseret i sin lillesøster og accepterer fint når jeg skal amme hende.
Disse problemer opstod faktisk inden lillesøster kom, men er blevet gradvist værre efter.
Omkring jul i år startede hun pludselig med at stille sig op i sengen når man havde sagt godnat og begyndte at græde indtil man kom ind igen og blev der til hun sov. Dette kører stadig på og det kan tage op til halvanden time før hun falder i søvn. Hvis vi putter hende sent tager det knap så lang tid, så det er vi begyndt på.
Hun vil helst sidde lidt hos en, indtil hun begynder at falde lidt hen og derefter kan man godt lægge hende i sengen.
Et andet problem er at hun i samme periode er begyndt at vågne om natten og simpelthen ikke er til at få til at lægge sig ned og sove igen. Man skal samme procedure igennem som ved putning og kan ikke forlade rummet før hun sover helt. De fleste gange vågner hun alligevel igen efter 5-10 minutter og vi har så tilbøjelighed til at tage hende ind til os, men det er kun i afmagt og træthed vi gør dette.
Vi har prøvet med lyset tændt, men det virker ikke som om hun vil have dette. Vi har også forsøgt at have døren på klem, men uden held.
Efter lillesøster kom til verden sov vores ældste datter fint hele natten i de første 3-4 dage, men er nu begyndt at vågne hver nat og da vi ikke har kunnet lægge hende igen har vi taget hende ind til os for at alle kan få noget søvn og det er nu blevet en rigtig dum vane.
Det er altså blevet værre efter lillesøster kom til verden, da hun nu vågner hver nat og slet ikke er til at lægge igen. Det skal også lige siges at lillesøster sover inde i vuggen i vores soveværelse og det har vores ældste datter jo erfaret at hun gør.
Har du nogle gode råd til hvordan vi kan få hende til at sove igen i sin egen seng eller skal vi fortsat tage hende ind når hun vågner og er ked om natten?
Er det en god idé at have en madras inde ved hende som man kan lægge sig på og evt. når hun sover så gå ind i sin egen seng, så hun gradvist sover hele natten i sin egen seng?
Eller er det godt at tage hendes seng ind i vores soveværelse og lade hende sove i den derinde. Og kan man så få hende til at sove på eget værelse igen?
Vi har jo læst at man, ved forandringer, ikke skal give barnet andet end omsorg og kærlighed, og ikke kæmpe med at få dem til at sove sådan som man vil have det.
Det blev vist en lidt rodet mail, men det er svært at forklare når man skriver det ned. Jeg håber alligevel du kan se lidt mening i det jeg har skrevet.
Hilsen Louise.