Svar: Svær at få til at sove
22. januar 2011
Alder:
23 mdr.
Kære Louise
Tillykke med lillesøster :)
Der er nok ingen tvivl om at jeres datter vægring mod at skulle sove og ekstra uro om natten lige nu, hænger sammen med at hun er blevet storesøster og skal forholde sig til dette og alt hvad fører med. Samtidig har hun jo en alder, hvor hun naturligt ofte vil søge jer om natten og naturligt have svært ved at overgive sig til søvnen.
Børn i jeres datters alder har mere og mere farefornemmelse. Det betyder at hun lige nu oplever verden større og mere farlig - hun klatrer op og finder ud af at hun ikke selv kan komme ned, hun løber hurtigt og falder, slår hul på knæet osv. Hun oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra hende, skubber til hende, nogle bider måske og hun møder også modstand fra jer, I holder fast i hende, så hun ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når hun skal sove og om natten.
For alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes og det bliver det når hun drømmer. Derfor vil børn i denne alder godt kunne vågne op med skrig, være rigtig kede af det og næsten virker til at have mareridt og de kan virke meget tryghedssøgende i denne alder.
Derfor er det vigtigt at I giver jeres datter den nærhed og ro som hun lige nu viser behov for, gør hende tryg, når hun skal sove og beroliger hende, når hun vågner om natten.
Det at der nu er kommet en lille baby i familien skal jeres datter også forholde sig til og selvom hun sandsynligvis er glad for sin lillesøster og virker til at trives med at I nu er en familie på fire, så er det naturligt en meget stor forandring for hende og det er helt naturligt at hun reagerer.
Det kan være forandringer som handler om at du naturligt er begyndt at stille krav om lidt mere selvstændighed, krav om at hun f.eks. skal gå selv, fordi du naturligt ikke kan løfte hende op som før, krav om at hun selv skal prøve at tage tøj og sko på, krav om at hun skal spise selv, vente på at du får tid til at hjælpe, fordi du lige nu er ved at amme den lille osv.
Samtidig er det naturligt meget svært for hende at skulle dele jer med en anden. Det er svært at forstå, når lillesøster græder, det er svært at se mor amme, kærtegne, pludre med den lille baby osv. Ligesom det naturligt også kan påvirke hende, at hun skal sove i eget værelse og lillesøster sover hos jer - præcis som du også selv er inde på.
Det kan være en god idé at I sætter jer hos hende om aftenen, prioriterer at bruge lidt ekstra tid på hende der, fordi det netop er der hun kan have jer 100 pct for sig selv, det er der hun ikke skal dele jer med lillesøster. Og så skal I tale med hende om dagen, hvad der er sket af gode og mindre gode ting, så I hjælper hende med at få noget af det bearbejdet inden hun skal sove. Ingen af os kan sove med hovedet fyldt af tanker, derfor skal I hjælpe hende af med hendes tankemylder inden sengetid, ved netop at tale lidt med hende om dagens hændelser. Det kan være rigtig godt givet ud, at blive siddende hos hende indtil hun sover, hvis hun så falder trygt og roligt i søvn inden for ca 15 minutter.
Hvis hun altid har sovet i egen seng og har haft en god rytme med dette og er tryg ved sin seng og sit værelse, så kan det være udmærket i en periode at have en madras hos hende, for at bibeholde netop at hun bliver i værelset. Det kommer an på hvad der kan fungerer bedst. En anden mulighed er at tage hende ind til jer, hvis hun vågner om natten, give hende den nærhed og tryghed hun søger.
Det kan så være en god idé at flytte hende tilbage til egen seng igen, når hun atter sover dybt og du synes pladsen bliver for trang. Simpelthen fordi det at hun begynder at falde i søvn og også vågne i egen seng, kan gøre at hun bliver bedre til atter at sove igennem i egen seng hele natten. Hun vil sandsynligvis ikke kunne huske at hun har haft en opvågning om natten.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske