Brev:
Nyt putteritual til min yngste på 8 mdr.
23. januar 2011
Alder:
8 mdr.
Nyt putteritual til min yngste på 8 mdr.
Hej Helen
Tak for en super brevkasse!
Mit spørgsmål denne gang er om min yngste søn på 8 mdr. som vi mildest talt bøvler en del med mht søvn om natten. Han har siden han var ca.4 mdr. virket som om at han ikke helt forstår at det er nat og at han skal sove.
Han får en vågenperiode på ca 1,5-3,5 time om natten hvor han bare er helt elektrisk. Vi kan intet stille op med ham. Han er enten fuldstændig lege-elektrisk eller også er han frustreret og ked af det, - mest fordi vi prøver at lade ham ligge i sin seng, bare for at prøve noget. Det starter med at han vågner, oftest ved en ca 01 tiden (bliver puttet ca kl.19.30), og skal have bryst. Før hen og indimellem har det kunne berolige ham og han blev lagt sovende over i sin seng igen, men nu bliver han nærmest frisk af det og vil altså ikke sove bagefter. Får han dog ingen mælk er jeg ret sikker på at han ville blive både sur og endnu mere vågen.
Han er en stor dreng, og er meget sulten og er ikke helt sikker på om han endnu kan undvære mad om natten på trods af hans alder. Han er derefter som sagt fuld af energi, og selvom vi prøver at gøre alt så absolut kedeligt for ham så vi kan formå (dog er vi opkørte over manglen på søvn og frustration, prøver så godt som muligt at skjule det), så virker det bare ikke. Prøver også at ligge med ham, og nogle gange virker det (sov hos mig de 4-5første mdr.), men det giver også bare uro nu.
Vi har lige siden han blev født svøbt ham, og gør det faktisk stadigt i forbindelse med putteritualet. Vi har haft et samarbejde med en martemeo terapeut i forhold til at læse han signaler mht søvn, og hun mente at det var ok at vi trods hans alder (dengang 6mdr) blev ved med at svøbe, - dog skulle det selvfølgelig være sådan at det var let for ham selv at komme ud af i søvne.
Problemet er, at for at få ham til at sove der midt i vågenperioden skal vi svøbe ham og stå med ham i armene og vugge i laaaaaang tid før han sover, med den risiko at når vi så lægger ham ned i sengen så kan han vågne og spjætte lige så meget som før. Vi ville jo gerne, at vi skippede hele det svøbe-halløj og kunne få ham til at falde til ro i sengen fra en start. - altså, vi vil meget gerne ud af det svøberitual, men det er netop det at blive svøbt og vugget i armene han forbinder med søvn og tryghed, og har meget svært ved at få ham til at sove uden.
Vi står overfor den udfordring at vi meget gerne vil have begge vores drenge til at sove i samme værelse, men vi bliver nødt til at kunne få et "normalt" natteritual indført hos lillebror inden, så vi kan lave et fælles putteritual.
Vil du ikke mene, at det er mest fornuftigt, at få indkørt et nyt ritual inden de skal dele værelse, eller skal man bare klø på med alt det nye??... Ellers skal vi helt vente med sådanne store udfordringer så længe lillebrors søvn er så ustabil?.... Og har du nogle fif's til et godt nyt putteritual?
Mange spørgsmål og tanker fra meeeeget trætte forældre:)...på forhånd tak for svaret;)