Svar: Nyt putteritual til min yngste på 8 mdr.
23. januar 2011
Alder:
8 mdr.
Hej med jer
Min først tanke er, at I er nødt til at se på hvordan jeres dreng sover, spiser, leger osv. i løbet af dagen. Der er ingen tvivl om at hans dagsrytme, også påvirker nattesøvnen og faktisk også hans evne til at overgive sig til søvnen om aftenen.
Derfor vil jeg starte med at sende jer en plan for dagen, som den kan se ud til et barn på 8 måneder:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop
Formiddagslur ca kl. 9.30-10, sover 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskellige smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden, eller mos fra glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 - tidspunktet varierer lidt efter formiddagslurens tidspunkt og længde.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en lille portion tykmælk med frugtmos, vand af kop.
Skal ikke sove om eftermiddagen
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker og moset mad, mad der tager udgangspunkt i de voksnes mad. Vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften eller først på natten 23-01: ammes og sover videre
Som du kan se indgår der 3 amninger i denne plan og de to amninger ligger aften og sen aften eller aften og kl. 01. Du kan lade ham selv styre det og amme, når han vågner, eller du kan forsøge om du ved at tage ham op sen aften inden du selv går i seng og lægge ham til, kan få ham fyldt så godt op og få ham til at sove videre, så du slet ikke behøver opvågningen kl. 01. Det er en mulighed.
Derudover spiller tidspunkt og varighed af søvn om dagen også ind og f.eks. er det vigtigt at han ikke sover efter kl. 16, da det naturligt vil "æde" af hans nattesøvn og kan være årsag til at han får en vågenperiode midt om natten.
Med hensyn til at svøbe ham, så må han gerne blive svøbt i sin dyne eller måske vil I have glæde af at putte ham i en voksipose eller lignende. Hvis I bruger en sådan om dagen, kan I også bruge den om aftenen og natten. I skal bare sikre jer at han ikke får det for varmt om natten :)
Men det er en god idé at arbejde på at han nu puttes i sin seng, så han registrerer at det er der han skal sove og der han falder i søvn. Det er uhensigtsmæssigt hvis han først falder i søvn i jeres arme og derefter flyttes, så vil han ikke kunne sove videre, men vil vågne og vil først sove, når han kommer op til jer igen.
I kan overveje om han vil have glæde af brio-bedrockers så I kan vippe sengen lidt eller om I ikke i stedet måske kunne lulle ham til ro og hjælpe ham ind i søvnen ved at stå ved ham, holde hænder på ham, berolige og betrygge netop med hænder, varme og jeres ro.
Det lyder som om at jeres dreng skal lære at sove i sin seng og forbinde sin seng med et rart sted at falde i søvn, før I flytter ham på værelse med storebror. Da han har en tryghedssøgende alder, vil jeg foreslå jer at I kobler hans tremmeseng med jeres seng. Tag den ene side af tremmesengen af og sæt jeres senge sammen. Så kan den ene af jer ligge i dobbeltsengen og holde hænderne på jeres dreng, give ham den ro og nærhed han behøver, samtidig med at han lærer at sove i sin egen seng. Om natten kan han på samme måde beroliges og hjælpes videre i søvnen netop ved at du kan lægge en hånd overtil ham og han kan mærke at han ikke er alene.
Når han har lært at sove i sin seng og er i stand til at komme videre i søvnen med lette kærtegn, så kan I flytte ham ind og han kan sove i samme værelse som storebror. Her vil ritualet så kunne bestå i at I synger godnatsang, holder lidt i hånden, læser en godnathistorie eller lignede. Selvom lillebror ikke forstår hvad I siger og storebror er den, der har mest glæde af historien, så vil lillebror kunne lytte til jeres stemme og finde roen i at I er der og at han ikke er alene - og vil derved lettere også kunne overgive sig til søvnen.
Håber dette hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske