Svar: Falde selv i søvn og sove igennem
23. januar 2011
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Noahs forældre
I skal for det første sikre jer at Noah ikke puttes for tidligt. Hvis han er 1 time om at falde i søvn, så lyder det som om at han skal puttes senere end tilfældet er lige nu.
Man kan godt risikere at komme dertil, hvor barnet har en forventning om at det at blive puttet er noget som gerne skal tage en time og det indstiller han sig ligesom på. Derfor kan det være rigtig godt, hvis I en periode, først putter ham, der hvor han plejer at falde i søvn. Det vil sige, at hvis I plejer at putte ham kl 20 og han først sover kl. 21, så skal I lige nu ikke putte ham før kl. er 21. Han skal være træt og fuldstændig parat til at sove, så han naturligt falder i søvn efter ca 15 minutter og ikke først efter en time.
Jo flere aftener I har, hvor han sover inden for 15 minutter, jo bedre er det og det er fint at I i de dage bliver siddende hos ham til han sover, som nu. Men selve puttetiden skal gøres mindre og mindre. Når han begynder at forbinde det at blive puttet med at få en godnathistorie og I så sidder lidt hos ham og han så falder i søvn, så vil det være rigtig godt at I så putter ham lidt tidligere. Så han i stedet for at blive puttet kl. 21, i stedet puttes kl. 20.45, derefter 20.30 osv. indtil I rammer kl. 20 som f.eks. er hans puttetidspunkt.
Det er samtidig vigtigt at I sørger for at han ikke indhenter ekstra søvn i løbet af dagen. Det at han bliver puttet senere om aftenen (der hvor han normalt falder i søvn) må ikke gøre, at han begynder at sove længere om dagen, for så får I ikke ændret noget. Det er netop vigtigt at han om aftenen, selv begynder at få fornemmelsen for at være træt og have brug for at komme i sin seng.
Han skal have en puttebamse at sove med og den skal han evt. selv med ud at vælge, så han får en som han er glad for og synes om. Den skal også bruges, når han vågner kl. 23 og søger jer. Når han vågner der, så skal han ikke ind til jer, men skal som udgangspunkt blive i sin seng. I må forklare stille og roligt at det ikke er nat, men aften og derfor skal han sove i egen seng. Det er vigtigt at holde fast i dette og stadig betrygge ham, I er der passer på ham, men han skal sove i sin seng og det kan han sagtens.
Vil han ind til jer og kan han kun sove der, så må han komme det, men jeg synes faktisk han skal tilbage til egen seng igen eller alternativt sove på en madras på gulvet. Det er klart at han hellere vil sove mellem jer, men prøv at være lidt kontante på en god måde, så I siger "du må gerne være her, du skal ligge på madrassen, jeg er her, jeg holder dig hånden, men du skal ligge der" eller lignende. Så I stadig sætter lidt rammer op for, hvad I synes er okay og hvad I ikke synes.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske