Svar: Sooov baby sooov :-)
24. januar 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Søvnløse
Velkommen til og tak for dit brev, som sætter flere forskellige tanker igang og jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med dig :)
Med den alder din datter har, vil det være relevant at blive ammet 4 gange dagligt og disse fire amninger vil normalt ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. At sove igennem i denne alder er at sove 5-6 timer uden at få mælk og det er vigtigt at hun får mælk og mad nok hele dagen igennem, for at kunne undvære mælken om natten.
Det er rigtigt at hun ikke skal falde i søvn med brystet i munden, men der er noget naturligt beroligende i at få mælk af bryst (eller flaske). Det at blive holdt i armene, have tæt fysisk kontakt og die for at spise, giver hende en naturlig ro og afslappethed og den samme ro får hun ikke, når du giver hende mælk af en tudkop.
Det er meget fint og helt okay at du har valgt at hun ikke skal have bryst om dagen, men hendes indtag bør så erstattes af en flaske med den alder hun har ...
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre i mors seng.
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, evt. små bidder af en bolle, vand af kop
Sover formiddagslur ca 45 minutter som nu
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere udgangspunkt i jeres mad, det kan være ris med sovs, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen, sovs. Der skal være mos og mad med bid i, som smager af noget. Vand af kop.
Kommer i bad, nusses og pusles.
Og kan her få en flaske vælling eller ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24 Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Vælling gives som mælk af en flaske og gives i stedet for brystet eller i stedet for modermælkserstatning.
Som du kan se ligner min plan meget din, den største forskel er at jeg anbefaler at du giver flaske i stedet for mælk af kop, fordi det at die giver ro på en anden måde og forbereder til søvn på en anden måde.
Derudover anbefaler jeg at du giver lidt grovere grødtyper så hun får mere og mere rigtig mad og maden skal stille og roligt have mere bid og mere smag. Og meget gerne tage udgangspunkt i den mad I andre spiser - også selvom jeg godt ved, at vælling og færdiglavet børnemad sælger stort hvor du bor :)
Det er vigtigt at din datter får mælk inden hun skal sove, men det er samtidig vigtigt at hun ikke falder i søvn i din favn og ikke sover med bryst eller flaske i munden. Hun skal ikke lægges vågen i seng, men skal registrere, hvor hun bliver lagt og forbinde det at være i sin seng, med noget trygt og dejligt.
Sen aften, skal hun ammes mere eller mindre i søvne og skal derefter flyttes over i sin egen seng igen, hvor hun så kan sove videre.
Du kan med fordel gøre det at du lader hende sove i soveværelset - det kan give hende ro at I er sammen og du behøver ikke rende op 5 gange hver nat i pendul fart mellem hendes og dit værelse. Mit forslag er at du tager siden af hendes tremmeseng og kobler hendes seng til din. På den måde kan hun ligge i sin egen seng og lære at sove der og du kan samtidig ligge i din seng, lade en hånd ligge på hendes brystkasse, så hun kan mærke at du er der. Du kan altså give hende nærhed og tryghed og hjælpe hende til ro, netop med din berøring og uden at amme hende og også uden at give hende sut hver gang hun vågner.
Sutten er nemlig ligeså uhensigtsmæssig som bryst eller flaske og kan give lige så meget afhængighed, så det er vigtigt at hun lærer at komme videre i søvnen uden at have noget i munden. Det er vigtigt at hun lærer at sove uden noget i munden om dagen, for at samme ritual kan overføres til natten :)
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej og giver lidt idé om, hvad du kan forvente af din datter lige nu og med den alder hun har. Læs også min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" om netop alder og udvikling og forventninger til søvn. Læs f.eks. hvordan du stopper med brystet om natten og hvordan søvnen vil ændre sig når hun i 8-9 måneders alderen begynder at kravle omkring ... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske