Svar: Skift til grød
24. januar 2011
Alder:
3 mdr.
Kære m
Det er ikke børnenes alder der bestemmer, hvornår I skal starte med skemad, men derimod deres udvikling og for de fleste børn vil det være passende at vente til de er mellem 5-6 måneder gamle, før man starter på skemad.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." Citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005.
Et signal kan være at barnet vågner og søger efter mere mælk, og trods det at man sætter barnets indtag af mælk op, så virker det ikke til at være helt nok. Et andet signal er at barnet åbner munden bevidst, når man f.eks. tilbyder d-dråber på en ske. Barnet drejer også hovedet bevidst, holder hovedet fint selv og følger maden du spiser med øjnene. Barnets mave fungerer fint og barnet savler som tegn på at der sker nogle enzymændringer i spyttet.
Når du begynder med skemad, så er det en god idé at starte med grød af ris, majs, hirse, boghvede eller quinoa. Risgrød og majsgrød er meget milde og fine i konsistensen og hen af vejen kan I skifte til de andre nævnte typer, som ofte laves på flager og derfor har en mere fnugget konsistens.
I begyndelsen giver man kun 3-5 skefulde af gangen og der skal altid følges efter med mælk. For nogle børn er det meget svært at finde ud af teknikken, for andre går det fint, de åbner munden og spiser gladeligt den ene skefuld efter den anden. Men selvom dine børn måske virker til at kunne spise meget, så skal du ikke proppe dem og lade dem selv styre det i starten. Det er derimod vigtigt at du holder lidt igen, starter med få skefulde og stopper, så deres mave får en chance for at følge bedst muligt med.
Bibehold den samme type grød de første 3-7 dage (alt efter hvordan det går) og øg stille og roligt indtaget. Efter en uges tid kan du begynde at tilbyde en anden type grød, så de får lidt mere forskellig smag og du kan stille og roligt også begynde at tilbyde lidt frugtmos som topping for at variere smagen lidt mere. Frugtmos kan også have en positiv effekt på maven - f.eks. sveskemos, æble og pæremos - Ved siden af tilbyder du vand af et lille glas eller en lille kop, så de kan lære at drikke på denne måde.
Jeg anbefaler at starte med skemaden om dagen, f.eks. til frokost og give flaske som de plejer inden de skal sove igen. Først når skemaden fungerer om dagen, startes op med lidt mos om aftenen. Hvis man starter om aftenen, risikerer man større natlig uro ... :)
Mælkeindtaget er hele tiden det samme som det plejer at være, skemaden kommer ud over det vanlige mælkeindtag i begyndelse og i de næste mange måneder vil antallet af flasker, være som det er nu. De fleste børn vil f.eks. i 6 måneders alderen stadig få 5-6 flasker dagligt, selvom de i den alder ofte også når op på 3 små portioner skemad og det er netop vigtigt at holde mængden af skemad nede, så der er plads til mælk i maven stadig væk.
Flaske gives til børnene er 1 år. De har brug for modermælkserstatning til de er 12 måneder gamle. De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 flasker i døgnet, i 8-9 måneders alderen gives 3 flasker og i 10-12 måneders alderen gives 2 flasker (svarende til 400ml) som vil sikre deres behov for jern indtil de er 1 år.
Du kan købe færdiglavet grød og mos til børnene, de købes i de almindelige supermarkeder og det fremgår af pakker og glas, til hvad alder produktet er beregnet. Der står også hvorvidt du skal tilsætte vand eller mælk til produktet.
Du kan også lave grød og mos selv, det er ikke svært og jeg anbefaler ofte at man giver børn begge dele - både hjemmelavet mad og færdiglavet mad. De to ting kan sagtens kombineres. Du kan i babykøkkenet her på siden få inspiration til babymad og se hvordan det laves.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske